Studiebesök på Island – en varm källa att ösa ur

Tor 14 sep 2023 14:55

Ett studiebesök på ett universitet i ett annat land är givande på fler än ett sätt. Det berättar Lena Burman och Katarina Eriksson, som i våras åkte på ett Erasmusutbyte till Island. Inspirerande, mindblowing och lärorikt är några av orden som de beskriver sin resa med.

två leede kvinnor framför ett staket

När Lena Burman, kommunikatör, och Katarina Eriksson, fakultetshandläggare, bestämde sig för att åka på ett studiebesök utomlands var det inte självklart att det skulle bli Island. Men när de fick en fin kontakt med det mindre University of Akureyri så kändes det helt rätt, och i maj åkte de iväg på en två dagars studieresa dit.
– Det blev ett väldigt inspirerande besök. Det var roligt att se hur kollegor i ett annat land har det, få nya intryck och höra hur de jobbar. Framför allt slås man man slås av likheten, att vi brottas med samma utmaningar. Universitet vi besökte har ju många gemensamma drag med Mittuniversitetet, med tanke på att det är mindre lärosäten, säger Katarina Eriksson.

Samma typ av utmaningar

Under de två dagar de tillbringade i Akureyri hann de med en hel del. Programmet var späckat från tidig morgon till sen eftermiddag, berättar Lena Burman.
– Vi fick träffa olika nyckelpersoner inom bland annat distansutbildning och forskning och fick rundvisningar av deras lokaler och distansklassrum. De var också väldigt intresserad av att höra om vårt sätt att jobba och våra erfarenheter, särskilt som vi såg att vi hade samma typ av utmaningar, säger hon.

Ökar förståelsen

Ett av de positiva resultaten av besöket var att de också fick med sig en del oväntade insikter i bagaget hem. Förutom nya tankar kring hur man kan utveckla distansundervisning och uppdragsforskning, så upplevde de också hur ett studiebesök kan öka förståelsen för våra egna internationella medarbetare.
– Man förstår också vikten av ett gott mottagande, hur viktigt det är att vi tar hand om de som kommer hit på ett bra sätt. Det är bra både för universitetets rykte och varumärke, säger de.

Fördel att åka två

Katarina Eriksson, som tidigare varit på några utbyten till andra länder, ser också en stor fördel i att de var två som åkte.
– Jag har åkt några gånger själv förut, men jag måste säga att diskussionerna blir mer intressanta när man är två eftersom man har en större bredd av erfarenhet och information att dela med sig av då.

FUS hjälper till

Studiebesöket arrangerades inom ramen för Erasmus+, vilket är en form av utbyte som all personal på Mittuniversitetet kan ansöka om bidrag för att genomföra. Maria Fredlund, som är internationell handläggare på FUS, hjälpte till med deras ansökan, som annars kan vara lite krånglig att komma igång med.
– Det är en del pappersarbete som måste göras, men det är absolut värt det lilla besväret. Det man måste göra innan man kan ansöka är dock att ha avtalat med ett mottagande universitet, så att man har en plats att besöka, och den kontakten måste man göra själv. Annars så hjälper vi till att bena upp vad som behöver göras om man inte vet vilken ände man ska börja i. Vi kan också komma med tips och råd om vilka partnerlärosäten som skulle kunna passa och hjälpa till med en första kontakt, säger hon.

– Jag vill också passa på att uppmuntra fler ur förvaltningen att söka Erasmusutbyte. Det är inte så vanligt att de åker på sådana här ”jobbskuggningar”, men det är verkligen att rekommendera. Och det är aldrig för sent att söka mobilitetsbidrag, vi tar just nu emot ansökningar löpande. Det kan bli ansökningsdeadlines framöver, men eftersom vi söker nya Erasmusmedel varje år så kan vi bevilja bidrag till omkring 20 personer om året att åka på olika typer av utbyten i fortbildningssyfte, säger Maria Fredlund.

Inspirerad? Läs mer om Erasmusutbyte

Sidan uppdaterades 2023-09-19