Från panelsamtal till att ta puls på patientsimulatorer – så var Öppet hus i Östersund

Ons 28 feb 2024 16:35

Omkring 1 000 gymnasieelever fyllde campus i Östersund under Öppet hus. Under dagen fick de besöka labb, lyssna på föreläsningar och rent allmänt bli fullmatade med inspiration. Målet är att de i framtiden kan tänka sig en högre utbildning – gärna på Mittuniversitetet.

Öppet hus
Aprilia Jonsson, 18 år från Fjällgymnasiet i Svenstavik, lyssnar på en patientsimulators hjärta.

– Ja jo kanske. Jag kanske kan tänka mig att läsa kvar här i Östersund, säger Samuel Chikaonda, som precis fått upp pulsen rejält genom att testa att göra vind med en plastbricka vid Elkraftsingenjörsutbildningens bord vid minimässan i ljushallen.

Simon läser sista året på Ekonomiprogrammet på Jämtlands Gymnasium Wargentinsskolan.

– Men jag ska nog jobba ett tag efter studenten, spara ihop lite pengar och sen resa lite innan jag funderar på att plugga vidare, konstaterar han.

Samuel Chikaonda skapar vind.

En bra inblick i vad universitetsutbildning är

För de dryga 600 elever som kom på förmiddagspasset började dagen med en föreläsning om studentlivet. Ute på Studentplan bjöd Studentkåren och Studenthälsan på grillad korv och runt omkring på Campus bjöd labben på visningar. I hus O, där sjuksköterskeprogrammet håller till, fick eleverna träffa patientsimulatorerna och se hur den kliniska träningsavdelningen ser ut.

– Det känns som att jag fick mycket bättre inblick i hur det kan vara att studera till sjuksköterska nu, säger Lovisa Svensson som går på Fjällgymnasiet i Svenstavik.

Hon och kompisarna Felicia Ahlberg och Aprilia Jonsson har med stort intresse testat att ta pulsen och lyssna på en patientsimulators hjärta. De går alla tre Barn- och fritidsprogrammet och ingen av dem har egentligen funderat på att bli sjuksköterska i framtiden.

– Jag har alltid tänkt mig att jobba med hästar. Skulle jag läsa på universitetet så skulle jag nog läsa något med språk, säger Aprilia.

– Och jag ska gå polishögskolan, det har jag bestämt sen jag var liten. Det är något med att ha ett varierande jobb och att få jobba med människor, säger Felicia.

– Jag är mer inne på att jobba på förskola kanske, men jag vet inte. Det är ju lite därför jag är här, för att kolla runt, säger Lovisa.

Felicia Ahlberg, Aprilia Jonsson och Lovisa Svensson går på Fjällgymnasiet i Svenstavik.

Från häftigt till läskigt i labbet

I simuleringslabbet hos RCR, Risk and Crisis Research Centre, får besökarna se och testa olika miljöer. De får känna hur det känns att vara omringade av vatten men även hur det känns att stå i en nattklubbsmiljö med hög musik. Per Alexander Esbjörnsson, labbets teknikansvarige, guidar dem igenom olika scenarios. ”Häftigt”, ”coolt” och ”nice” är ord som hörs från besökarna men när ett högt larm tjuter genom högtalarna och golvet börjar skaka uttrycker flera av dem att det är läskigt.

– Jag har säkert gjort det här 50 gånger men jag kan fortfarande känna hur pulsen stiger varje gång, förklarar Per Alexander.

Under eftermiddagspasset var cirka 400 elever anmälda. Främst är det gymnasieelever i årskurs 2 och 3 som är inbjudna till Öppet hus och deras närvaro är obligatorisk. Under eftermiddagen var även niondeklassare från bland andra Odensalaskolan och Innovitaskolan och förstaårselever från gymnasiet på plats på Campus.

Sidan uppdaterades 2024-02-29