Välbesökt rundabordssamtal om angiverilagen

Fre 01 mar 2024 11:55

Omkring sextio personer kom när PSO bjöd in anställda och studenter för att diskutera vilka konsekvenser angiverilagen kan komma att få för yrkesprofessioner som psykologer och socionomer samt samhället i helhet.

Fem personer i en panel framför åhörare i seminariesal.
Sabine Gruber ledde samtalet, i panelen satt Elin Forghani, Macarena Cerda, Ummis Jonsson och Monique Pfaltz.

Bakgrunden till samtalet är utredningen som nu pågår för att kunna införa den så kallade angiverilagen. Om den införs kommert så gott som alla välfärdsprofessioner bli skyldiga att rapportera människor, som befinner sig i Sverige utan tillstånd, till polisen eller Migrationsverket.

Angeläget att diskutera lagförslaget

En sådan här lag skulle få väldigt stora konsekvenser både för de som drabbas av att bli rapporterade och för de yrkesprofessioner som omfattas, däribland psykologer och socionomer. Detta gjorde att kollegiet tyckte det var angeläget att samlas tillsammans med PSO:s studenter för att samtala om detta.

Sabine Gruber, professor på PSO, bjöd in till samtalet och var också den som agerade moderator.

– Min förhoppning med just ett rundabordssamtal var att de som deltog i panelen skulle kunna belysa frågan om angiverilag från olika perspektiv och erfarenheter och så blev det verkligen, säger Sabine.

Det blev ett samtal om hur en sådan lag, utöver konsekvenserna för enskilda personer, också kommer att påverka hela vårt samhället. Både Elin Forghani från organisationen Ingen Människa är Illegal och Macarena Cerda från Rädda Barnen delade med sig av skakande berättelser om hur verkligheten ser ut för papperslösa.

– Jag tror att många av oss som var där blev berörda av det. Det känns också hoppingivande att det var så många som kom till samtalet, det vittnar om hur viktig denna fråga är och betydelsen av att arrangera möjligheter att diskutera den, säger Sabine Gruber.

Socionomer och psykologer hamnar i svår sits

Ummis Johansson och Monique Pfaltz förklarade, utifrån sina professioner, att det inte är möjligt att utföra sitt arbete och samtidigt rapportera papperslösa till polisen eller Migrationsverket. Både socionomer och psykologer är beroende av att människor som söker sig till dem har förtroende för dem, om förtroendet bryts kan de inte göra sitt jobb. Ummis berättade också att fackförbundet Akademikerförbundet har tagit tydlig ställning mot lagförslaget och är aktiva för att försöka förhindra att det går igenom.

De som medverkade i panelen var:

• Elin Forghani, engagerad i Ingen Människa är Illegal
  • Macarena Cerda, Rädda Barnen Jämtland/Härjedalen och Västernorrland