Det finns ett tydligt före och efter skallskadan

Ons 10 apr 2024 11:15

Minnet är ett såll, och mycket rinner liksom bara iväg. Men det finns sånt som inte lämnar. En doft, en slagdänga eller kanske ett citat. Det är de ljuspunkterna som vi vill ta fasta på i den här serien av medarbetarporträtt. Näst på tur är Minna Sundström, programansvarig för KOM PR-programmet.

porträtt av kvinna

För två år sedan föll Minna Sundström av sin häst vid en hoppträning. Fallet resulterade inte enbart i elände och skallskada – hon ramlade också in på ett helt nytt spår i livet.
– Det var förstås en väldigt jobbig period efter skallskadan eftersom jag fick svår tinnitius, koncentrationssvårigheter och hjärntrötthet, men jag upptäckte också att när jag var med mina djur, hästen Maja och hunden Walter, så fungerade jag mycket bättre. Då märkte jag varken av tinnitus eller hjärntrötthet, säger hon.

Annons visade vägen

Detta fick henne att börja fundera – hur skulle ett arbete som inte triggade hjärnskadan kunna se ut? Knappt var tankeprocessen igång så fick hon syn på en annons om en utbildning till hästterapeut.
– Det kändes helt rätt, och på den vägen är det. Nu är jag certifierad equiterapeut, som det heter, säger hon.

Alltid med djur

Visserligen jobbar Minna fortfarande kvar på Mittuniversitetet, men all ledig tid tillbringar hon med sina egna djur och andras hästar, som hon behandlar mot olika smärtor och spänningar. Det hjälper henne att klara det stimmigare jobbet i universitetsmiljö.
– Det är fortfarande så att jag mår bättre när jag behandlar hästar, då märker jag inte av min jag tinnitus, men efter en dag här på jobbet så börjar det tjuta ordentligt. Jag fyller på med energi när jag jobbar med hästar, vilket gör att jag orkar med att jobba kvar på universitetet också. Det finns en frihet att jobba som lärare här, och det är verkligen jättekul att undervisa, säger hon.

Ett tydligt språk

Minna hoppas en dag kunna arbeta med hästar i ännu större utsträckning. Det är en fascinerande och givande process att hjälpa hästar till ett bättre mående, berättar hon.
– Att vara eqiuterapeut innebär att man är utbildad i hästens rörelseapparat, som skelett, muskler och leder, och tittar på biomekaniken, det vill säga hur den omsätter sin energi i hästen rör sig genom kroppen. Jag bedömer, ställer diagnos och behandlar. Hästar har ett väldigt tydligt språk så det är lätt att läsa av dem och veta att man är på rätt ställe när man behandlar. Då tuggar de, slickar sig om munnen, gäspar och liksom mjuknar i ögonen. Ett kvitto på att de gillar det är att de blir så glada när jag kommer på återbesök. Nästan så att ägarna kan bli lite svartsjuka, säger hon och skrattar.

När Minna ska lyfta fem saker som varit och är betydelsefulla för henne så blir det ett komplex, ett livsvillkor, ett skifte, ett beroende och ett själsligt släktskap med en viss tjur.

Sidan uppdaterades 2024-04-18