Mobil telefoni

Här hittar du vanliga frågor och svar om mobiltelefoni.

Mobil telefoni

Finns det möjlighet att få "hyra" en iPhone?

Den telefonmodell som erbjuds är den som vi för tillfället har som standardmodell enligt befintligt hyresavtal (24mån) med Telia. För information om aktuellt lager kontakta Servicecenter.

Går det att flytta över nuvarande mobilnummer till min privata telefon?

Det finns vissa möjligheter att överta sitt jobbmobilnummer exempelvis när man avslutar sin anställning. I dessa fall kontaktar du Servicecenter.

Har mobiltelefonen några spärrar; begränsningar i var man kan ringa och vilka tjänster man kan använda?

Mobiltelefonen är spärrad för utlandssamtal, men efter beslut av närmaste chef kan man få sin telefon öppnad för utlandssamtal genom att kontakta Servicecenter. Servicecenter kan vid behov tillfälligt öppna telefonen för utlandssamtal. Närmaste chef avgör om du har behov av en permanent utlandsöppen telefon och meddelar i så fall detta beslut till Servicecenter.

Även så kallade premium numbers, dvs. betalnummer är spärrade. Det innebär att det inte går att ringa telefonnummer som börjar med riktnummer 071, 099, 0939, 0944, 0900 och 900, med undantag för nummerserien 071-90000100000 – 071- 90000599999. Det går heller inte att få innehållstjänsten levererad vid beställning av innehåll via SMS/MMS sänt till 72xxx nummer eller wrap. Sedan den 1 januari ingår även nummerserien 118xxx i betalsamtalsspärren, med undantag på 118400 som är en tjänst för funktionshindrade.

Ingår utlandssamtal i mobilabonnemanget?

Nej. Utlandssamtal ingår inte i flatrate-abonnemanget, d.v.s. minuttaxa tillkommer för utlandssamtal.

Mobilsamtal till/från Norden och Baltikum ingår dock i grundabonnemanget.

Kan man få ett skyddsfodral till mobilen?

 Ja, dessa tillhandahålls av Servicecenter.

När jag befinner mig utomlands, kan jag då ringa och ta emot arbetssamtal till/från Sverige utan extra kostnad med mobilabonnemanget? Om inte, vem betalar för dessa samtal?

Telefonerna är spärrade för utlandssamtal, men efter beslut av närmaste chef kan man få sin telefon öppnad för utlandssamtal genom att kontakta Servicecenter. Kostnaden för utlandssamtal hanteras även den som overheadkostnad men extra höga samtalskostnader kommer att utredas/hanteras i särskild ordning. Mobilsamtal till/från Norden och Baltikum ingår dock i grundabonnemanget.

Inom EU/EES kan du ringa och skicka meddelanden samt hem till Sverige för samma pris som inom Sverige. Du surfar som hemma i EU/EES-länder med surfmängden på ditt jobbmobilabonnemang.

Länder inom EU: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana, Franska Västindien, Gibraltar, Grekland, Guadeloupe, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique, Nederländerna, Polen, Portugal, Réunion, Rumänien, Saint Martin, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Länder inom EES: Island, Liechtenstein, Norge

 

Om jag har en mobiltelefon via Miun, men inget abonnemang via Miun, kan jag använda mitt privata nummer och göra om det till ett Miun-nummer?

Nej du kan inte göra om ditt privata mobilnummer till ett Miun-nummer/abonnemang. Du får ett Miun-abonnemang med ett nytt nummer.

Om man vill använda sin privata mobil och sätta in jobbmobilens SIM-kort i den, är det ok?

Ja, men då måste den privata telefonen ha jobbtelefonins applikationer installerade, och alla kostnader (inkl eventuella skador och reparationer) för telefonenheten betalas av den enskilde privat.

Vem bestämmer om jag får stänga min röstbrevlåda?

Du avgör själv om du ska ha din röstbrevlåda stängd. Om du vill få den avstängd så kontaktar du Servicecenter på telefon (010-142) 8000 knappval 4, eller via mejl: kontakt@miun.se. 

Är det tillåtet att ha en annan mobiltelefon? (avdelningens eget inköp)

Nej, universitetet ersätter inte inköp av någon annan mobil än den som erbjuds. Undantag är när telefonen ingår i en utbildning eller är en del av ett forskningsprojekt och därför behöver vara av ett speciellt fabrikat och eller annat operativsystem. För bedömning om kriterier av undantag uppfylls kontakta Servicecenter.

Är det tillåtet att ha ett privat SIM-kort i jobbets mobil?

Det är endast tillåtet om mobiltelefonen har plats för två SIM-kort, sk. dual-SIM, och att jobbets SIM-kort sitter monterat och är aktivt i en av de två platserna. Du måste alltid ha jobbets SIM-kort aktivt i jobbmobilen. Om arbetsmobilen inte har plats för dubbla SIM-kort är det således inte tillåtet att enbart ha ditt privata SIM-kort i denna.

Vilka telefoner kan man beställa?

Den telefonmodell som erbjuds är den som vi för tillfället har som standardmodell enligt befintligt hyresavtal (24mån) med Telia. För information om aktuellt lager kontakta Servicecenter.

Internetdelning via mobiltelefon

Med internetdelning kan du dela din mobilsurf i ditt mobilabonnemang med en annan enhet så som din laptop, iPad eller annan apparat. Detta gör du genom att använda den inbyggda funktionaliteten i din mobiltelefon att använda den som modem.

Tänk på att i första hand välja att gå ut på Internet via WiFi eller fast nät (bredband hemma eller på kontoret). Även på resa finns ofta WiFi tillgängligt på tåg, stationer, flygplatser, hotell och konferenslokaler. Genom att använda dessa minskar du användningen av data från din mobilsurf och kan således använda denna när du verkligen behöver det.

För att få tillgång till Internet via din mobiltelefon så behöver du aktivera funktionaliteten i din mobiltelefons inställningar. Hur man går tillväga för att dela Internet skiljer sig mellan iPhone och Android. Under länkarna nedan  finns förslag och steg för steg-guide för hur du går tillväga beroende på vilken typ av telefon du har.

Du kan oftast dela Internet med en annan apparat på tre olika sätt: med USB-sladd, via Bluetooth eller genom trådlöst nätverk. Det är oftast smidigast att dela ut nätet via ett trådlöst nätverk eftersom inte alla apparater stöder Bluetooth, nackdelen är att det kan öka telefonens batterikonsumtion något.

Du hittar steg för steg instruktioner för hur du delar mobilsurf via din mobil i dokumentet nedan:

Instruktioner för delning av mobilsurf 

 

Hur gör jag när jag behöver beställa en ny telefon?

I samband med nyanställning av personal så beställer närmaste chef telefon i beställningswebben. För den som redan är anställd och av något skäl behöver en ny telefon så beställer närmaste chef även den via Beställningswebben. Den gamla telefonen ska lämnas till Servicecenter i samband med att den nya hämtas ut. Det tar ca 10 arbetsdagar att få ny telefon.

Lånetelefon

Servicecenter har mobiltelefoner för utlåning till tillfälligt anställd personal, praktikanter, studentarbeten och liknande.

Följande rutiner gäller för utlåning av mobiltelefon:

Telefon beställs av avdelningschef som meddelar Servicecenter via kontakt@miun.se eller via telefon 010-142 8000 val 4.

  1. Personen som ska använda telefonen ska först ha fått godkännande av sin chef och godkännnadet skall också kommit Servicecenter tillhanda.
  2. Servicecenter lämnar ut telefon och laddare och registrerar på lista vem som har lånat en telefon.
  3. Efter lånetidens slut ska telefon och laddare återlämnas till Servicecenter.

Vad gör jag om jag förlorat min telefon?

Du som användare ska göra en förlust/stöldanmälan till Servicecenter och få information om hur ärendet tas vidare.

Är det tillåtet att hänvisa jobbets mobil till min privata mobil?

Nej, det är inte tillåtet.

Riktlinjer för mobila enheter

Här kan du läsa om vilka riktlinjer Mittuniversitet har för användning av smarta telefoner, surfplattor och andra bärbara enheter (gäller inte bärbara datorer) med fokus på skydd av Mittuniversitetets information.

Riktlinjer för mobila enheter

Kontakt