Här hittar du vanliga frågor och svar om mobiltelefoni.

Mobil telefoni

Finns det möjlighet att få "hyra" en iPhone?

Den telefonmodell som erbjuds är den som vi för tillfället har som standardmodell enligt befintligt hyresavtal (24mån) med Telia. För information om aktuellt lager kontakta Servicecenter.

Går det att flytta över nuvarande mobilnummer till min privata telefon?

Det finns vissa möjligheter att överta sitt jobbmobilnummer exempelvis när man avslutar sin anställning. I dessa fall kontaktar du Servicecenter.

Har mobiltelefonen några spärrar; begränsningar i var man kan ringa och vilka tjänster man kan använda?

Mobiltelefonen är spärrad för utlandssamtal, men efter beslut av närmaste chef kan man få sin telefon öppnad för utlandssamtal genom att kontakta Servicecenter. Servicecenter kan vid behov tillfälligt öppna telefonen för utlandssamtal. Närmaste chef avgör om du har behov av en permanent utlandsöppen telefon och meddelar i så fall detta beslut till Servicecenter.

Även så kallade premium numbers, dvs. betalnummer är spärrade. Det innebär att det inte går att ringa telefonnummer som börjar med riktnummer 071, 099, 0939, 0944, 0900 och 900, med undantag för nummerserien 071-90000100000 – 071- 90000599999. Det går heller inte att få innehållstjänsten levererad vid beställning av innehåll via SMS/MMS sänt till 72xxx nummer eller wrap. Sedan den 1 januari ingår även nummerserien 118xxx i betalsamtalsspärren, med undantag på 118400 som är en tjänst för funktionshindrade.

Ingår utlandssamtal i mobilabonnemanget?

Nej. Utlandssamtal ingår inte i flatrate-abonnemanget, d.v.s. minuttaxa tillkommer för utlandssamtal.

Mobilsamtal till/från Norden och Baltikum ingår dock i grundabonnemanget.

Kan man få ett skyddsfodral till mobilen?

 Ja, dessa tillhandahålls av Servicecenter.

När jag befinner mig utomlands, kan jag då ringa och ta emot arbetssamtal till/från Sverige utan extra kostnad med mobilabonnemanget? Om inte, vem betalar för dessa samtal?

Telefonerna är spärrade för utlandssamtal, men efter beslut av närmaste chef kan man få sin telefon öppnad för utlandssamtal genom att kontakta Servicecenter. Kostnaden för utlandssamtal hanteras även den som overheadkostnad men extra höga samtalskostnader kommer att utredas/hanteras i särskild ordning. Mobilsamtal till/från Norden och Baltikum ingår dock i grundabonnemanget.

Inom EU/EES kan du ringa och skicka meddelanden samt hem till Sverige för samma pris som inom Sverige. Du surfar som hemma i EU/EES-länder med surfmängden på ditt jobbmobilabonnemang.

Länder inom EU: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana, Franska Västindien, Gibraltar, Grekland, Guadeloupe, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique, Nederländerna, Polen, Portugal, Réunion, Rumänien, Saint Martin, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Länder inom EES: Island, Liechtenstein, Norge

 

Om jag har en mobiltelefon via Miun, men inget abonnemang via Miun, kan jag använda mitt privata nummer och göra om det till ett Miun-nummer?

Nej du kan inte göra om ditt privata mobilnummer till ett Miun-nummer/abonnemang. Du får ett Miun-abonnemang med ett nytt nummer.

Om man vill använda sin privata mobil och sätta in jobbmobilens SIM-kort i den, är det ok?

Ja, men då måste den privata telefonen ha jobbtelefonins applikationer installerade, och alla kostnader (inkl eventuella skador och reparationer) för telefonenheten betalas av den enskilde privat.

Vem bestämmer om jag får stänga min röstbrevlåda?

Du avgör själv om du ska ha din röstbrevlåda stängd. Om du vill få den avstängd så kontaktar du Servicecenter på telefon (010-142) 8000 knappval 4, eller via mejl: kontakt@miun.se. 

Är det tillåtet att ha en annan mobiltelefon? (avdelningens eget inköp)

Nej, universitetet ersätter inte inköp av någon annan mobil än den som erbjuds. Undantag är när telefonen ingår i en utbildning eller är en del av ett forskningsprojekt och därför behöver vara av ett speciellt fabrikat och eller annat operativsystem. För bedömning om kriterier av undantag uppfylls kontakta Servicecenter.

Är det tillåtet att ha ett privat SIM-kort i jobbets mobil?

Det är endast tillåtet om mobiltelefonen har plats för två SIM-kort, sk. dual-SIM, och att jobbets SIM-kort sitter monterat och är aktivt i en av de två platserna. Du måste alltid ha jobbets SIM-kort aktivt i jobbmobilen. Om arbetsmobilen inte har plats för dubbla SIM-kort är det således inte tillåtet att enbart ha ditt privata SIM-kort i denna.

Vilka telefoner kan man beställa?

Den telefonmodell som erbjuds är den som vi för tillfället har som standardmodell enligt befintligt hyresavtal (24mån) med Telia. För information om aktuellt lager kontakta Servicecenter.

Internetdelning via mobiltelefon

Med internetdelning kan du dela din mobilsurf i ditt mobilabonnemang med en annan enhet så som din laptop, iPad eller annan apparat. Detta gör du genom att använda den inbyggda funktionaliteten i din mobiltelefon att använda den som modem.

Tänk på att i första hand välja att gå ut på Internet via WiFi eller fast nät (bredband hemma eller på kontoret). Även på resa finns ofta WiFi tillgängligt på tåg, stationer, flygplatser, hotell och konferenslokaler. Genom att använda dessa minskar du användningen av data från din mobilsurf och kan således använda denna när du verkligen behöver det.

För att få tillgång till Internet via din mobiltelefon så behöver du aktivera funktionaliteten i din mobiltelefons inställningar. Hur man går tillväga för att dela Internet skiljer sig mellan iPhone och Android. Under länkarna nedan  finns förslag och steg för steg-guide för hur du går tillväga beroende på vilken typ av telefon du har.

Du kan oftast dela Internet med en annan apparat på tre olika sätt: med USB-sladd, via Bluetooth eller genom trådlöst nätverk. Det är oftast smidigast att dela ut nätet via ett trådlöst nätverk eftersom inte alla apparater stöder Bluetooth, nackdelen är att det kan öka telefonens batterikonsumtion något.

Du hittar steg för steg instruktioner för hur du delar mobilsurf via din mobil i dokumentet nedan:

Instruktioner för delning av mobilsurf 

 

Hur gör jag när jag behöver beställa en ny telefon?

I samband med nyanställning av personal så beställer närmaste chef telefon i beställningswebben. För den som redan är anställd och av något skäl behöver en ny telefon så beställer närmaste chef även den via Beställningswebben. Den gamla telefonen ska lämnas till Servicecenter i samband med att den nya hämtas ut. Det tar ca 10 arbetsdagar att få ny telefon.

Lånetelefon

Servicecenter har mobiltelefoner för utlåning till tillfälligt anställd personal, praktikanter, studentarbeten och liknande.

Följande rutiner gäller för utlåning av mobiltelefon:

Telefon beställs av avdelningschef som meddelar Servicecenter via kontakt@miun.se eller via telefon 010-142 8000 val 4.

  1. Personen som ska använda telefonen ska först ha fått godkännande av sin chef och godkännnadet skall också kommit Servicecenter tillhanda.
  2. Servicecenter lämnar ut telefon och laddare och registrerar på lista vem som har lånat en telefon.
  3. Efter lånetidens slut ska telefon och laddare återlämnas till Servicecenter.

Vad gör jag om jag förlorat min telefon?

Du som användare ska göra en förlust/stöldanmälan till Servicecenter och få information om hur ärendet tas vidare.

Är det tillåtet att hänvisa jobbets mobil till min privata mobil?

Nej, det är inte tillåtet.

Riktlinjer för mobila enheter

Här kan du läsa om vilka riktlinjer Mittuniversitet har för användning av smarta telefoner, surfplattor och andra bärbara enheter (gäller inte bärbara datorer) med fokus på skydd av Mittuniversitetets information.

Riktlinjer för mobila enheter

Touchpoint

Närvarostatus i Touchpoint

Du kan med hjälp av din kalender i Outlook ändra din status i Touchpoint.
Med en unik hänvisning först i ämnesraden sätter följande hänvisningar

#Lunch = lunch hänvisning i TP
#Semester = semester hänvisning i TP (se mer info längst ned på sidan)
#Gått för dagen = Gått för dagen hänvisning i TP
#Möte = mötes hänvisning i TP

Börja med tecknet # direkt följt av händelse.

Exempel du är i möte mellan 14:00 och 14:10

Öppna din Kalender i Outlook
Välj datum/tid och skriv #Möte

Din närvarostatus kommer automatiskt att sättas till ”Möte” mellan den tid du valt. Därefter kommer status ändras till Tillgänglig

Vid semester.
När semester är vald så skall även frånvaruhanteraren aktiveras i Outlook.
Ett svar går då tillbaka till avsändaren. 

Kombination av hänvisning och frånvarumeddelande sätter även status i ditt personliga statusmeddelande i Skype for business (SFB). 

Kom igång med Touchpoint

 

Skapa konto för Touchpoint

1. Starta webbläsaren (använd Edge eller Internet Explorer vid första inloggning). Gå till adress: https://touchpoint.telia.se och klicka på ”begär lösenord”.

 

 

 

2. Fyll i din e-postadress (fornamn.efternamn@miun.se), alternativt ditt jobbmobilnummer (enligt formatet 0701234567) och klicka på ”begär lösenord” 

 

 

 

3. En kod skickas nu som både ett SMS och/eller som ett e-postmeddelande till dig. Fyll i den koden i rutan Token och klicka ok.

 

 

 

4. Fyll i ett lösenord enligt din egen önskan, och notera det på för dig en hemlig plats. Klicka sedan på ”Ändra lösenord”.

 

 

 

5. Nu ska du kunna logga in! Fyll i din e-postadress alternativt ditt jobbmobilnummer som användarnamn, beroende på vad du valde när du skapade kontot och det lösenord du önskade dig, klicka sedan ”Logga in”.

 

 

 

6. Efter slutförd inloggning på webbsidan, så kan du stänga webbsidan.

 

 

 

.

 

Starta Touchpoint

7. Starta Telia Touchpoint Plus som finns på skrivbordet, eller på Mac, i ikonlisten.

 



8. Vänta några sekunder tills Telia Touchpoint kommer igång och fyll i de uppgifter som du skapade i punkt 1:

– Fyll i serveradress: https://touchpoint.telia.se
– Fyll i din e-postadress alternativt ditt jobbmobilnummer som användarnamn, beroende på vad du valde när du skapade kontot
– Fyll i det lösenord du önskade dig: xxxxxxx
– Klicka på ”Logga in”

 

 

 

Nu är Touchpoint igång!

 

 

.

 

Inställningar

Ljudinställningar mm, finns under Verktyg -> Inställningar…

 

 

 

Installera Touchpoint på mobilen

För att nedanstående instruktion ska fungera måste det finnas ett konto hos Telia Touchpoint. Om du inte redan har ett konto, följ då denna guide: Skapa konto för Touchpoint

 

1. Logga in på Touchpoint Plus Web med ditt användarnamn och lösenord.

2. Skicka installations SMS – klicka på ”Applikationer” och därefter knappen ”Skicka installations-SMS”.

 

 

 

3. Klicka på länken du får i SMS från Telia Touchpoint.

 



4. Klicka på knappen ”1. Ladda ned” på sidan som kommer upp.

 




5. Klicka på ”Installera”.

 

 

6. När installationen är klar, gå tillbaka till SMS:et och klicka på länken igen.

 

 

 

7. Klicka på knappen ”2: Konfigurera” på sidan som kommer upp.

 

 

8. Nu är Touchpoint klar för användning!

9. Denna film visar grunderna i hur du använder Touchpoint Plus.

 

Vad är Touchpoint?

Touchpoint är namnet på universitetets växellösning. Till den finns en app (Telia Touchpoint Plus) som gör att vi enklare kan kommunicera internt med vår telefoni. Med hjälp av Touchpoint-appen kan man själv koppla samtal till annan användare och sätta närvarostatus för sitt 010-nummer (koda telefonen när man inte är anträffbar). Synkronisering finns från kalender i Outlook.