Nedläggning/avveckling, kurs i Atlas
När en kursplan läggs ner i Atlas går det en export till Ladok med uppgift om nedläggning. Det går att registrera resultat på en nedlagd kurs i Ladok på men det går inte att skapa nya kurstillfällen eller anta eller registrera nya studenter.
Vilka regler som gäller vid nedläggning av kursplan är fastställda handläggningsordning för nedläggning/avveckling av kurs….. Där beskrivs beslutsprocess och arbetsgång.
Hantering i Atlas
Granskare 1 har behörighet att lägga ner kurs i Atlas i enlighet med fattat beslut.
- Sök fram kursplanen som ska läggas ner
- Öppna kursplanen
- För att lägga in information om avvecklingsperiod samt eventuella övergångsbestämmelser i kursplanen, revidera kursplanen och lägg in informationen under rubriken ”Övergångsregler” och skicka fram kursplanen till Granskare 1 för att signera den nya versionen.
- Gå sedan in på den nya signerade versionen och lägg ner kursplanen genom att klicka på knappen ”Lägg ner” uppe till höger i bilden. Uppe till höger finns knapp, ”Lägg ner”.
- Ett nytt fönster öppnas. Där anges:
Beslutsfattare: Nnnnn Nnnn (ex. GRUR-ordförande).
Kommentar: Beslut om nedläggning av kursplan (MIUN XXXX/YYYY). Kursplanen upphör att gälla (datum/termin)
Datum för nedläggningsbeslut: Väljs i "kalender" eller skrivs in i fritext.
Observera att andra meningen under "Kommentar" endast behövs i det fall det ska vara en avvecklingsperiod.
De uppgifterna överförs till Ladok tillsammans med uppgift om nedläggning/avveckling.
- Spara
- Uppgift om nedläggning har överförts till Ladok och kursplanen/kursen är nu markerad som nedlagd/avvecklad i Atlas och Ladok.
- För att hitta en nedlagd kursplan i Atlas, markera ruta ”Sök nedlagda” vid sökning.
-
Efter ev. avvecklingsperiods slut tar handläggare bort medarbetarrättigheterna på kursen i Ladok.