Generativ AI och examination i högre utbildning
Utöver att själv och tillsammans med kollegor testa av examinerande uppgifter i olika AI-verktyg så kan du göra ett antal åtgärder för att utveckla examinationer som är mer rättssäkra.
AI och examinationer
Examination inom högre utbildning handlar ofta om att skriva texter, något som orsakat en oro utifrån utvecklingen med generativ AI. I detta sammanhang ät det viktigt att veta att så kallade detekteringstjänster som påstås kunna identifiera AI-skriven text inte är tillförlitliga. Läs, till exmepel, mer i studien Testing of Detection Tools for AI-Generated Text. Studien täcker ett flertal verktyg. Detektionsverktyg kan ge både falska positiva utslag och falska negativa utslag, enligt både denna och andra studier. Det går inte heller att fråga något AI-vertyg om det genererat texten, eftersom svaret inte är att lita på alls.
Generellt är det lättare att rakt av använda AI för att generera text som är avsedd att redogöra för eller förklara något, än en text som kräver att studenten kopplar in kontext, specifik kurslitteratur och/eller annan litteratur med motiveringar kring varför just denna källa valts, egna erfarenheter och exempel och analyserar, värderar och utvecklar utifrån detta. Det är dock lätt att använda något generativt AI-verktyg för att generera delar eller hela texter som sedan förändras, till exempel med andra AI-verktyg eller genom egen bearbetning. Det går inte att utforma helt "fusksäkra" examinationer, men det är svårare att fuska på övervakad salstentamen, muntliga examinationer på campus och praktiska examinationer så som laborationer, VFU eller konstruktion av någon form av fysisk artefakt. Muntliga examinationer online eller online tentamen är också relativt svårt att fuska på, men inte alls omöjligt. Detsamma gäller examinerande seminarier och processkrivande där handledaren är med i skrivprocessen. Det är viktigt att komma ihåg att fusk innefattar många andra metoder än AI-genererad text och det är inget nytt. Det bästa sättet att undvika fusk är att ha en öppen och tydlig policy kring akademisk hederlighet där användandet av AI-tjänster är en del och att variera sina examinationsformer och vara noga med utformningen av dessa. Överväg även att justera i kursplanen med tanke på fusk med generativa AI-tjänster, til exempel så att examination kan kompetteras.
Textgenerativ AI har svårare att producera texter som innehåller idiomatiska uttryck, talspråk, dialektala uttryck, stavfel och den typen av språkliga fel som personer med annat modersmål än svenska gör (exempel på sådana är preposionsfel, semantiska fel eller fel i meningsbyggnad). Med detta sagt, så är det ändå viktigt att veta att utvecklingen av vad generativa AI-verktyg klarar av att producera år väldigt fort och det är stor skillnad på gratis- respektive betalvarianter av vertktygen.
Några konkreta tips för examinationer:
- Fokusera på lärandemål och kursplan när du skapar examinationen.
- Var specifik i instruktioner och krav. Förtydliga vad som förväntas i alla delar av exeminationen - även inför den och vilka resurser som får användas i varje steg.
- Ha processen i centrum - arbeta med formativ bedömning under kursens gång i stället för, eller tillsammans med, en summativ bedömning i slutet av kursen, till exempel en salstenta eller en muntlig examination. Under processens gång, lär känna studentens egen röst, i både text och tal, så långt det är möjligt.
- Skapa komplexa examinationer med flera olika delar där du examinerar på olika sätt. Det skapar dessutom en tillgängligare examination där fler studenter kommer kunna visa sina kunskaper på bästa sätt.
- Skapa originella frågor som kräver originella svar - ta in kontext och gör examinationen viktig (till exempel genom verkliga mottagare).
- Personliga reflektioner och trovärdiga beskrivningar av egna erfarenheter koppplat till litteratur och undervisning.
- Koppla examinationer till dagsaktuella händelser eller sådant som hänt under kursen (studiebesök, seminarier, namngivna gästföreläsare etc.).
- Använd muntlig examination - som en delexamination eller som uppföljning av andra typer av examinationer.
- Kräv referenser (inklusive sidhänvisningar, oavsett referenssystem) och ställ krav på de referenser som ska finnas. Krav kan vara specifik kurslitteratur, specifik utgåva och liknande.
Muntlig examination kan användas utan att ändra kursplanen om det används som komplettering för att nå godkänt resultat efter skriftlig salstentamina eller hemtentamina, eller som komplettering vid misstanke om fusk, samt regelmässigt som komplettering även när misstanke om fusk inte finns. I det senaste fallet görs ett slumpmässigt urval av ett antal studenter. Det är i samtliga fall viktigt att informera studenterna om att detta förfaringssätt finns och kommer användas.
Vill du ha stöd i hanteringen av generativ AI och examination?
Kontakta Pedagogisk utveckling på PUkontakt@miun.se eller www.miun.se/boka-pu