Bidrag Lärare till Lärare
Här kan du läsa mer om bidragen för varje föreläsare.
Albin Dahlström - ”Analys av avhopp på distansstudier”
- Genomströmningsrapport som vi tog fram 2021/22 som handlade om varför studenter på ett program med distansstudier valde att hoppa av eller fortsätta och slutföra programmet.
Ann Ottestig och Lena Lundgren -”Digitala miljöer och studentmedverkan för aktiva lärmoment”
- Det utgår från vårt HEaD-projekt och bygger vidare på ett tidigare konferensbidrag "Spoon-fed students and active learners". Vi ar nu kommit längre i utvärdering av den nya digitala miljön och med studentmedverkan i att skapa aktiva lärmoment för kurserna.
Helena Johansson och Anna-Karin Westman- ”Modell för samverkan mellan lärarutbildning och skolpraktiken”
- Projekt har genomförts inom ramen för ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) vid Mittuniversitetet.
Målet med projektet är att utveckla en modell för samverkan mellan lärarutbildningen och skolpraktiken, vilket bland annat är tänkt att bidra till att studenter inom lärarutbildningen får bedriva forskning som är av relevans för praktiken, samt att lärare på lärarutbildningen (i rollen som handledare) kan få en större inblick i praktiken som man utbildar för.
Ida Svanedal - ”Studentaktiverande lektioner med låg instegströskel”
- Projektet handlade om att utveckla en pedagogisk form med aktivt deltagande från studenterna under lektionerna, men som inte äventyrar deras känsla av trygghet utan är inbjudande och gör att studenterna väljer att delta.
Särskilt fokus låg på studenter som är i behov av mer stöttning och bekräftelse från läraren, och studenter som oftast inte tar plats i klassrumsdiskussioner i större grupp.
Från en enkätundersökning följd av två intervjuer landade jag i en struktur med instuderingsfrågor som studenterna jobbar med innan, under och efter lektionerna. Under lektionerna varvar jag kortare teorigenomgångar med att studenterna arbetar med i förväg utvalda instuderingsfrågor.
Både kursutvärderingen och resultatet på tentan tyder på att strukturen varit till hjälp för studenternas lärande.
Stefan Forsström och Magnus Eriksson - ”Fördjupningskurser med hjälp av öppen tillgängliga MOOCs”
- Vi har kört en kurs under de senaste åren som baseras på att studenterna ska genomföra ett eget fördjupningsarbete. Där de sammanställer sin egen självstudie/fördjupning inom ett område som de vill specialisera sig inom, med hjälp av andra MOOC kurser eller annat öppet tillgängligt material.
Kursen ges som helt 'flipped classroom' och med ett antal tillfällen där de delar med sig av sina erfarenheter med varandra. Vi som lärare examinerar egentligen inte vad de lär sig inom området, utan mer hur väl de satt upp sitt eget fördjupningsarbete. Har blivit ett väldigt lyckad kursupplägg och uppskattad av studenterna.
Lennart Franked, Mazhar Hussain och Olof Björkvist - ”Interactive media for increased student interaction in courses”
- Our project, Interactive media, is a HEaD founded project, where we are testing and evaluating different techniques for increasing student interactivity in courses. In this presentation we plan to share our experiences so far, especially in the area of interactive videos.
Stefan Forsström - ”Kompetensutveckling genom små forskningsprojekt i kursformat”
- Inom utbildningsprojektet DRIVEN, som är ett KKS expertkompetens projekt som riktar sig mot utbildning av yrkesverksamma, siktar vi på att skapa en ny typ av kurs med extra djupt samarbete med de yrkesverksamma.
Tanken är att sätta upp som små forskningsprojekt fast i kursformat, likt våra Master-By-Reseach, fast med en grupp av yrkesverksamma istället för en mastersstudent.
Vi är bara i starten av detta arbete, så jag tar gärna emot inspel från andra kollegor kring vad vi bör tänka på, etc.
Birgitta Petersson och Madelen Olofsson - ”Digitalisering av laborationer i kemi”
- Digitalisera kemilaborationer kan i vårt fall komma att göras ur två aspekter. Dels för att möjliggöra digitala fristående kurser i ämnet, vilket efterfrågas. Dels för att förbättra och effektivisera befintlig campusundervisning, där de digitala laborationerna potentiellt kan underlätta inlärningen av vissa moment och komplettera de fysiska laborationerna.
Saga Dorani och David Kronlid - ”Minskad distans i distansundervisning”
- Minskad distans i distansundervisning’ är ett utvecklingsprojekt inom ramen för HEaD 23-24 och är tänkt att utveckla våra digitala undervisningsmöjligheter inom ämnet Pedagogik för distansstudenter genom att tillämpa podcast som undervisningsverktyg.
Projektet går således ut på att producera, implementera och utvärdera en undervisningspodcast i en ny fristående kurs som inte getts tidigare, där poddarna utgör den huvudsakliga delen av undervisningen.
Samtalspoddarna kommer att ha tre övergripande teman; instruktionspoddar där kursens syfte, upplägg, examination mm diskuteras, innehållspoddar där fokus för samtalet är kursens innehållsliga teman, kurslitteratur, begrepp mm, samt samtalspoddar där samtal förs med externa gäster som på ett eller annat sätt kan ge ytterligare perspektiv på innehållet i kursen.