Framtidens mat med Henrik Haller
På Mittuniversitetets institution för naturvetenskap, design och hållbar utveckling finns det tio olika ämnen, bland annat biologi, ekoteknik, miljöteknik och miljövetenskap.
Ni kommer tas emot av en studentambassadör som kommer berätta lite om hur det är att studera på Mittuniversitetet och sedan ha en kortare rundvisning på campusområdet. Ambassadören guidar er till en sal där forskaren Henrik Haller tar emot er.
Han kommer ta med eleverna in i en workshop och föreläsning om framtidens mat, klimatpåverkan och vad vi kan göra för att mätta alla munnar med hälsosam mat på ett hållbart sättHan kommer ta med eleverna in i en workshop och föreläsning om framtidens mat, klimatpåverkan och vad vi kan göra för att mätta alla munnar med hälsosam mat på ett hållbart sätt.
Upplägg–före under och efter besöket
Innan besöket
Vi vill hjälpa till med att förbereda dig som lärare och dina elever med fokus på kunskap och lärande. Vi vill bidra med våra kunskaper och engagera dina elever, så därför kommer här några råd och rekommendationer som ni kan arbeta med före studiebesöket!
- Konceptet Framtidens mat” är i stora delar ämnesövergripande. Det kan handla om hållbarhet, klimat, fysik, biologi, värdegrund etc. Kopplingarna till Lgr 22 hittar du här.
- För att ”så lite frön” innan besöket kan du som lärare visa introduktionsfilmerna som handlar om universitetet och Henriks ämnesområde. Låt eleverna dokumentera det ni gör på skolan och ta med detta till besöket, här finns lite tips på dokumentationsidéer.
- Två veckor innan besöket kommer en koordinator på Mittuniversitetet ta kontakt med dig som lärare. Där kommer ni överens om ett anpassat upplägg för just din elevgrupp.
Under besöket
Vi vill att du och dina elever känner sig delaktiga under besöket. Ta med valda delar av det ni har arbetat med på skolan, och framförallt elevernas frågor!
- Dokumentera gärna det Henrik visar och pratar om. Vi kommer skicka material till dig som lärare i efterhand, men det kan vara bra att fånga upp svaren på de frågor som eleverna ställer
- Ta gärna bilder och sprid vidare på er skola via sociala medier och /eller brev till vårdnadshavare. Då kan vårdnadshaavre också fråga om besöket.
- Vill någon elev redovisa det ni jobbar med på skolan?
- Viktigast av allt - ha roligt och kom ihåg att alla frågor är viktiga!
Efter besöket
Vad var det som hände egentligen?
Vi vill att upplevelserna och elevernas nyfikenhet fortsätter efter besöket! Ta gärna del av de lektionstips som finns här.
- Henrik kommer att skicka med er ett uppdrag! Vi ser fram emot hur eleverna kommer lösa det och vi väntar med spänning på svaren. Redovisa gärna svaren vi mail, film eller liknande.
- Fortsätt gärna att ha kontakt med Henrik. Om eleverna har frågor kan de maila dessa.
- En utvärdering kommer skickas ca två veckor efter besöket
- Globala målen har en sida där ni kan ta del av lektionstips och mer information om ämnena
Koppling till läroplanen och de globala målen
Läroplanen Lgr22- årskurs 1–3
Samhällskunskap: Att leva i världen
- Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och livsmedel.
- Rumsliga förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.
Läroplanen Lgr22- årskurs 4–6
Biologi: Natur och miljö
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Globala målen