Samordnare för nyanlända och flerspråkiga elever
Nätverket möjliggör samverkan och erfarenhetsutbyte mellan samordnarna och fungerar som ett stöd i deras arbete med att leda, följa upp och utvärdera arbetet med insatser kring nyanlända och flerspråkiga elever.
Syfte och bakgrund
Syftet med nätverket är att möjliggöra samverkan och erfarenhetsutbyte mellan samordnarna samt att fungera som ett stöd i deras arbete med att leda, följa upp och utvärdera arbetet med insatser kring nyanlända och flerspråkiga elever. En viktig utgångspunkt för nätverket är också hur detta arbete kan ske på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Bakgrunden till detta nätverk är att regeringen har gett Skolverket i uppdrag att genomföra insatser för att stärka huvudmännens förmåga att erbjuda nyanlända elever och elever med annat modersmål än svenska en utbildning av hög och likvärdig kvalitet. Som ett led i detta erbjuder Skolverket samtliga skolhuvudmän i Sverige att utse en samordnare vars roll är att stödja och representera huvudmannen i det lokala arbetet för nyanlända elever och flerspråkiga elever. Dessa samordnare har möjlighet att delta i vårt nätverk och har även tillgång till olika former av stödmaterial från Skolverket. Varje år arrangerar Skolverket även en konferens för samtliga nätverk och samordnare i landet.
Samordnarna i nätverket har olika bakgrund och olika befattningar. Några arbetar som lärare med särskilda uppdrag, andra är verksamhetsutvecklare, ansvariga för modersmålsenheter/mottagningsenheter eller har andra liknande tjänster.
Kontakt
