Hallå där, Sara Häggström!

Ons 16 feb 2022 11:41

Sara Häggström började jobba som fakultetshandläggare på HUV-kansliet i Östersund den 1 februari. Här berättar hon lite om sig själv och sin roll på Mittuniversitetet.

Sara Häggström står på en öppen plats i skogen med några träd i bakgrunden. Det är dimma bakom henne. Sara har på sig en orange jacka och en stickad mössa. Hon ser in i kameran och ler brett.

Hej Sara, berätta lite om dig själv!

Jag kommer ifrån Göteborg, eller rättare sagt en grannkommun till Göteborg, Mölndal. Jag flyttade upp till Östersund i samband med att jag skulle börja plugga på Mittuniversitetet, hösten 2012. Jag läste Turismprogrammet, som det hette då, och tänkte egentligen flytta hem när jag läst klart men så blev det inte.

Jag trivs otroligt bra i Östersund. En av anledningarna till att jag valde att plugga här uppe, och även en stor anledning att jag är kvar, är närheten till fjäll och natur, lätt att kunna ta sig iväg och åka skidor och vandra. I Östersund, med omnejd, är det också lätt att få till olika typer av aktiviteter i vardagen, vilket är toppen! Jag har börjat älska att åka långfärdsskridskor, och det är mycket tack vare att jag bor här och att jag har en sambo som är intresserad, det har liksom smittat av sig.

Jag har alltså en sambo, som är härifrån, och vi har en dotter som snart är 1 år, så det är full fart hemma. Vi bor i Ås/Byskogen så det är ett lagom avstånd till jobbet för att ta cykel eller joggingskorna, om det inte är alltför mycket motvind.

Du är fakultetshandläggare på HUV-kansliet, vad innebär det?

Jag jobbar på HUV-kansliet som handläggare för forskarutbildningen och Rådet för utbildning på forskarnivå. Jag började den 1 februari så det är mycket nytt att lära sig men jag kommer jobba mot ämnen/institutioner som bedriver forskarutbildning. Jag kommer att ha mycket kontakt med doktorander och handledare.

Du har arbetat på Mittuniversitetet tidigare, vad gjorde du då?

Jag har tidigare jobbat på HUV som utbildningshandläggare och som examenshandläggare på STUA.

Vad gjorde du innan du började på Mittuniversitetet igen?

Jag har, sedan jag avslutade mina studier, varit nyfiken på och velat arbeta med frågor som är kopplade till besöksnäringen. Så när jag fick möjligheten att jobba som turismsamordnare på Krokoms kommun, för några år sedan, tog jag den chansen.

Vad var det som gjorde att du sökte dig tillbaka till oss?

Jag valde att söka mig tillbaka för att jag trivs väldigt bra och tycker att Mittuniversitetet är en bra arbetsgivare. Det är också roligt och spännande att få arbeta i en universitetsmiljö. Det känns verkligen kul att få börja sätta mig in i rollen som handläggare för forskarutbildningen och allt vad det innebär!

Vad är det bästa med ditt jobb?

Oj, svår fråga att svara på redan nu när jag är ny i den här rollen. Jag har än så länge inte träffat så många doktorander men gissar att det blir kul att få följa deras resa och kunna vara behjälplig där jag kan. Jobbet innefattar ju också mycket kontakt med trevliga kollegor, vilket bidrar till att man trivs på en arbetsplats.

Vad gör du helst en fredagskväll?

Det beror nog lite på årstid och väder. Men jag gillar att träna, så ett roligt träningspass innan en god middag och ett glas vin är inte en så tokig fredag.

Sidan uppdaterades 2022-09-15