Nya vårdutbildningar lockar många sökande

Mån 17 maj 2021 10:39

I höst startar Mittuniversitetets första masterprogram i omvårdnad. Samtidigt gör programmet "Programmet för psykisk hälsa/ohälsa – särskild komplicerad problematik" comeback efter sju år. Båda utbildningarna har lockat många sökande. Fantastiskt roligt! säger programansvariga.

Studenter, utomhus, Östersund

Redan innan ansökan öppnade förutspåddes de nya vårdutbildningarna locka många sökande. Efterfrågan på arbetsmarknaden är stor och båda programmen ges på distans, vilket underlättar för dem som vill bo kvar på sin hemort under utbildningstiden. Masterprogrammet ges dessutom på halvfart vilket gör det möjligt att fortsätta jobba på deltid medan man vidareutbildar sig.

Annika Kjällman Alm är programansvarig för "Masterprogram i omvårdnad". Hon såg stora möjligheter att kunna fylla de 20 utbildningsplatserna och med 103 sökande, varav 51 förstahandssökande, kan hon nu med glädje konstatera att hon hade rätt.

– Fantastiskt roligt med så många sökande! Vi ser fram emot att möta våra nya masterstudenter i höst, säger Annika.

Den tvååriga utbildningen "Programmet för psykisk hälsa/ohälsa – särskild komplicerad problematik" är en uppdaterad variant av en utbildning som tidigare gavs 2011–2014. Caroline Söderqvist är programansvarig och menar att psykisk ohälsa är ett ständigt aktuellt ämne.

– Psykisk ohälsa ökar i samhället och jag tror det påverkar människor intresse och önskan att lära sig mer.

Med 978 sökande, varav 223 förstahandssökande, till de 40 platserna är programmet Mittuniversitetets fjärde mest populära och man kan konstatera att intresset för utbildningen är enormt.

– Det är jätteroligt med det intresset och söktrycket som varit. Vi har arbetat aktivt med marknadsföring för att nå ut och det verkar ha gett resultat, säger Caroline.

Sidan uppdaterades 2023-06-16