Maria välkomnar förändring

Fre 23 sep 2022 13:30

Det närmar sig 20 år sedan Maria Evans började jobba på Mittuniversitetet, men nu har hon fått en helt ny roll – både för henne och lärosätet – som forskningsadministrativ chef på HUV-kansliet. Vi pratade med Maria om hennes nya tjänst och vem hon är utanför jobbet.

En gråhårig kvinna i glasögon sitter vid ett skrivbord. Hon tittar in i kameran och ler.

Jobbet är ganska nytt när vi träffas men efter många år på HUV-kansliet har Maria inga problem att berätta vad det innebär.

– Vi är flera handläggare på kansliet som jobbar med administration och stöd till forskare, forskningscentra och forskarstuderande och nu samlas vi i en egen grupp. Jag har personalansvar för enheten och vi jobbar tillsammans för att försöka möta de behov och förväntningar som medarbetare och ledning har på forskningsadministration.

Både chef och kollega

Gruppen är så liten att Maria även fortsättningsvis kommer att arbeta som handläggare största delen av sin arbetstid. Bland annat med kvalitetsutvärderingar av forskning och forskarutbildning.

– Det blir den största utmaningen – att vara både chef och kollega.

Hon ser det som en förmån att kunna byta jobb inom organisationen, få nya kunskaper och utvecklas, arbeta med nya uppgifter och lära känna nya medarbetare.

– Sedan är det också roligt att vi är en helt ny enhet så det finns möjlighet att påverka organisationen, säger Maria.

Social, (tids)optimist och … inte detaljfixerad, om det finns ett ord för det.
så beskriver Maria sig själv

Badar året om

Maria är utbildad inom media- och kommunikationsvetenskap och språk, bland annat vid Karlstad universitet. Hon kommer ursprungligen från Småland men sedan många år tillbaka är hon bosatt i Jämtland med sin familj. Få fritiden tycker hon om att bada året om och springa långsamt.

– En ledig dag gör jag gärna något utomhus, som trädgårdsarbete eller träning. En utflykt med familjen till något nytt ställe är också trevligt.

Det blir fler bollar i luften nu när Maria både ska vara handläggare och enhetschef. Hon kopplar av med att läsa böcker och dricka kaffe.

– Det tar lite tid att vänja sig vid att jag har nya uppgifter men jag tror det är bra med förändring, både för mig och organisationen.

Sidan uppdaterades 2022-09-29