Utlysning av stöd till doktoranders forskningsmiljö

Tis 26 mar 2024 15:11

Denna utlysning är ett led i fakultetens ambition att öka forskningens internationalisering genom ett ökat utbyte med forskningsmiljöer utanför Sverige med ett fokus på doktoranderna.

Erasmusutbyte London

Bakgrund och syfte

Utlysningen utgör ett riktat stöd för utbyten med internationella forskargrupper för att utveckla befintliga kontakter och etablera nya forskningssamarbeten. Doktorandernas behov ska stå i fokus för denna verksamhet som syftar till att

• Etablera nya och stärka befintliga internationella forskningskontakter
  • Sprida forskningsresultat
  • Synliggöra Mittuniversitetets forskning
  • Etablera externa samarbetspartners
  • Stödja arbetet med gemensamma ansökningar inom EU

Hur mycket medel kan sökas och vem ska söka?

• Upp till 40 000 kr som söks av en handledare
  • Beviljade medel måste förbrukas under 2024.

Vad kan medlen användas till?

• Inresande forskare/doktorander i samband med minikonferens, seminarier, och workshops som täcker delar av resekostnader/ boende/omkostnader. Forskargruppen får förfoga över de medel som ges, fritt att disponera dem, och ev. skjuta till för att utöka besöket (tid/antal personer). I huvudsak ska detta riktas till att bjuda in etablerade seniora forskare i tilltänkta samarbetsgrupper, som givetvis kan ta med sig kollegor eller doktorander.
  • Utresande för att besöka andra forskargrupper, där hela eller delar av forskargruppen åker. Detta kan gälla motsvarande aktiviteter som för inresande externa forskare men också för kortare vistelse för doktorander (dagar – några veckor) vid annat lärosäte. Detta kan också ytterligare stödjas via Erasmus i de fall resan sker till något av våra partneruniversitet, vilket möjliggör längre vistelser. Notera att det inte primärt är ett resebidrag utan bidrag till att stärka den strategiska internationaliseringen genom resor. Medlen får användas för mindre workshops och seminarieserier, dock inte för deltagande vid forskningskonferenser.

När ska ansökan ske?

Ansökningar för stöd kommer att behandlas löpande vid ordinarie FUR-möten under 2024.

Hur ska ansökan ske?

Ansökan ställs till Rådet för utbildning på forskarnivå (FUR) som beslutar om stödet i samråd med berörd prefekt. Ansökan (max 2 sidor) ska innehålla

• Kort beskrivning av den doktorand/forskare/forskargrupp som utbytet avser
  • Kort motivering varför gruppen har behov av denna kontakt där doktorandperspektivet belyses
  • En översiktlig beskrivning av hur utbytet planeras
  • En enklare budget eller sammanställning av fördelning av kostnader för det planerade utbytet som motivering av den sökta summan.

Vad händer sedan?

De som får ansökningar beviljade kommer att få ytterligare information om ekonomihantering och uppföljning efter genomfört utbyte.

Sidan uppdaterades 2024-04-12