STUND: STöd till UNdervisande lärare kring studenter med npf‑Diagnos
Detta projekt syftar till att kartlägga, utveckla och samordna ett tekniskt och pedagogiskt utbildningsstöd, som gynnar både medarbetare på institutionen och alla studenter på vägen mot ett livslångt lärande.
Utifrån en allt snabbare växande studentgrupp inom högre utbildning med särskilda behov, framför allt med olika former av NPF-diagnoser (t.ex. ADHD och autismspektrumtillstånd), är det viktigt ur ett lika villkors-perspektiv att undervisningen bedrivs på ett sätt så alla studenter har möjlighet att tillägna sig den. Utifrån lärosätets skyldigheter att tillgängliggöra utbildning för alla, har varje enskild lärare ett stort pedagogiskt ansvar att bemöta alla studenter med rätt kunskap. För måluppfyllelse måste lärarna både ha rätt kunskaper om rådande förutsättningar hos denna stora studentgrupp och vara trygga i hur undervisningen behöver anpassas, samt ha kunskap om att anpassningarna gynnar alla. Här är teknikstött lärande ett centralt verktyg.
Vi inleder projektet med en kartläggning och analys av de förutsättningar till lärarstöd som finns idag på Mittuniversitetet, samt behov av insatser som finns. I arbetet ingår även omvärldsanalys av andra lärosätens erfarenheter som kan skapa möjlighet att ta efter andras goda exempel. Därefter genomförs en pilot med undervisande lärare på Institutionen för Hälsovetenskaper (HOV), för att se hur vi kan hjälpa dem med kunskap och anpassning av deras pedagogiska verksamhet. Ett teknikstött kompetensutvecklingsmaterial testas inom projektet, implementeras och utvärderas.
Fakta
Projektperiod
240108-251219