Här hittar du vanliga frågor och svar kring Öppet hus 2023. 

När är Öppet hus?

Öppet hus arrangeras den:

  • 28 mars i Östersund
  • 30 mars i Sundsvall.

Vilka är öppettiderna?

Öppet hus är delat i ett förmiddagspass, kl. 9.00-11.30, och ett eftermiddagspass, kl. 11.30-14.00.

Hur många deltar på Öppet hus?

I Östersund deltar drygt 800 från sex gymnasier och en folkhögskola. I Sundsvall deltar närmare 850 elever från fem gymnasier och en folkhögskola.

Hur ser programmet ut?

Programmet är under arbete och publiceras i slutet av februari.

 

Vad förväntas av mina studenter som ska jobba på Öppet hus?

Studenter som representerar ditt program förväntas svara på frågor om programmet och berätta om sina upplevelser av universitetet. Studievägledarna finns på plats för att besvara frågor som rör behörighet.

Får mina studenter som ska jobba på Öppet hus en introduktion?

Ja, alla studenter som ska jobba på Öppet hus bjuds in till ett digitalt möte den 13 mars kl. 12.00. Studenter som inte kan vara med den 13 mars bjuds in till ett uppsamlingsmöte den 17 mars.  Om dina studenter inte har blivit inbjudna till detta, skriv till Maria Runering: maria.runering@miun.se

Vilken ersättning får de studenter som jobbar under dagen?

Studenterna får arvode i form av en timersättning. Timersättningen är 125 kr (exklusive semesterersättning). Studenternas arvode betalas av medel som fakulteterna har avsatt för studentrekrytering.

Hur får studenterna betalt för den tid de jobbat?

KOM kommer att skicka information direkt till studenterna om detta. Studenter som har frågor om betalning är välkomna att höra av sig direkt till Maria Runering, maria.runering@miun.se 



Får studenterna som jobbar lunch under dagen?

På grund av skattemässiga skäl har vi inte möjlighet att betala lunchen för studenterna. För att kompensera lunchkostnaden betalar vi dem med en timmes extra arbete. Studenterna har möjlighet att ta med egen mat eller köpa lunch på plats.

Transport mellan campus - för dig och studenter

Personal

Norrtåg trafikerar mellan våra campus. Du använder ditt resekort för att betala resan. För dig som ska delta i Östersund den 28 mars avgår ett tåg från Sundsvall C kl. 06.09. För resa från Östersund C till Sundsvall den 30 mars avgår tåget kl. 05.13. Du väljer själv avgång tillbaka.  

Studenter

Studenter som reser mellan campus åker tillsammans med fakultetskommunikatören som har ett resekort för studenter.

Studenter som ska delta i Östersund den 28 mars träffas kl. 06.00 på Sundsvall Västra station. Ni kommer att träffa Linda Andersson och Rickard Olsson. Tågresan tillbaka går kl. 16.30 och vi möts på Östersund C kl. 16.20. 

För studenter som ska resa från Östersund till Sundsvall den 30 mars avgår tåget kl. 05.13. Vi samlas kl. 05.05 på stationen. Ni kommer att träffa Matilda Eliasson. Tågresan tillbaka går kl. 14.12 och vi möts på Sundsvall Västra Station kl. 14.05. 

 

Håll koll på Norrtågs sida för eventuella tågändringar. 

Hur hanterar vi flödet av besökare?

Besökarna väljer själva vilka delar av Öppet hus de vill vara med på. Det vi som jobbar under dagen kan göra är att försöka lotsa besökarna rätt så att de hittar till de olika lokaler vi har öppnat upp. Är det fullt på en yta kan vi be dem gå vidare och komma åter. 

I Välkomstmontern finns personal som kan hjälpa besökarna att hitta på campus. 

Kommer det att vara skyltat till mitt labb/min föreläsningssal?

Ja, vi kommer att skylta till labb, föreläsningssalar, lokaler och andra delar av campus som har aktiviteter.

Vilken tid kommer besökarna till mitt labb/min föreläsningssal?

Efter det inledande panelsamtalet öppnar mässan och forskningsmiljöerna. Det är också då de första programpresentationerna hålls. Ni kan förvänta er besökare från kl. 9.30 på förmiddagen och 12.15 på eftermiddagen. 

Hur gör jag om jag behöver hjälp att starta upp presentationen i lokalen?

IT/AV kommer att finnas på plats för att hjälpa er under dagen.

Hur ska jag tänka kring klädval, är det någon särskild klädkod?

För dig som representerar ett program är det valfri klädsel. Studenter som jobbar på Öppet hus kan välja att ha egen klädsel med en Miun-pin eller en Miun T-shirt (så långt lagret räcker). T-shirts och Miun-pins beställs av din fakultetskommunikatör.

När får jag information om var jag ska stå på mässan?

Vecka 12 publicerar vi kartan med monterplatserna. 

När kan jag sätta upp mitt material?

Mässhallen är öppen från kl. 8.00. Senast kl. 9.20 behöver din monter vara klar för att ta emot besökarna.

Vad ingår i vår monterplats?

I varje monterplats ingår ståbord/vanligt bord, eluttag och en bordsskylt med namnet på ditt program. Observera att ni i förväg måste meddela val av bord (ståbord eller vanligt bord).

Rollups, bildskärmar, give-aways och annat material ansvarar ni för själva. Önskar ni hjälp med design av rollups, ta hjälp av din fakultetskommunikatör.

När kommer besökarna?

Besökarna kommer cirka 9.30.

Kommer det att finnas tryckt material om mitt program?

Det kommer att finnas vykort med QR-kod till vår utbildningssida. 

Finns det godis som vi kan dela ut i vår monter?

Det kommer att finnas godis för besökarna i Välkomstmontern. Om ni önskar godis till er monter får ni ordna det själva.

Kommer vi att ha några tävlingar under dagen?

I Välkomstmontern kommer vi att ha en tävling för besökarna. 

Var hänvisar jag besökare som har frågor om behörighet?

Frågor om behörighet hänvisar du till Studievägledarna. De har en monter på mässan.

Vad gör jag om en besökare vill ha ett bevis på närvaro på Öppet hus?

Besökare som vill ha bevis på närvaro hänvisar du till Välkomstmontern. Montern är bemannad med personal som kan hjälpa till med detta.

Vad gör jag om jag får generella frågor som jag inte kan svara på?

Hänvisa frågor du inte kan besvara till Välkomstmontern. Den är bemannad med personal som kan hjälpa besökarna.

Sidan uppdaterades 2023-02-17