Ärendehanteringssystemet NSP
NSP- är ett universitetsgemensamt inventarie- och ärendehanteringssystem. Systemet används också för att stödja interna processer som exempelvis schemaläggning, tillgodoräknande- och incidentprocessen. Även det interna order- och beställningsflödet hanteras i NSP.
NSP systemets fyra delar
NSP består av fyra moduler, dessa är:
- Ärendehantering
- Orderhantering
- Inventariehantering
- Serviceportalen
Ärendehantering
Denna modul hjälper verksamheterna att på ett ordnat sätt hantera ärenden som skapats från olika kanaler såsom e-post och Serviceportalen. Vissa ärenden skapas även utifrån telefonsamtal och chattar med interna och externa kunder och från incidentrepporteringen. Bland de verksamhetsprocesser som objektet stödjer finns bla Tillgodoräknandeprocessen, Schemaläggningsprocessen, Onboardingprocessen (för anställda) samt Requets/Change/Problemprocessen. Denna modul har flest användare och bland de verksamheter som nyttjar ärendehanterigen finns tex IT Support, Servicecenter, Vaktmästeriet, Schemafunktionen, Antagningen, Universitetsbiblioteket mfl.
Inventariehantering (CMDB)
Mittuniversitetet har som myndighet ansvar att hålla ordning på sina inventarier som tex datorer, mobiler, skrivare etc. För detta används en av modulen CMDB= Inventariet i NSP. CMDB används idag av ett 40-tal handläggare på Infrastukturavdelningen, Institutionerna, Ekonomiavdelningen samt andra avdelningar.
Orderhantering
Orderhanteringsmodulen i NSP hanterar beställningsprocessen för datorer, telefoner och telefoni- och datatillbehör samt annan teknisk utrustning till anställda. Här hanteras även beställning av profilprodukter och kontobeställningar.
Serviceportalen
I Serviceportalen kan medarbetare, studenter och externa intressenter skicka in ärenden till de verksamheter som använder NSP för ärendehantering och orderhantering. Portalen utgör på så sätt en gemensam ingång för flera verksamheter och gör det enkelt för användaren att få en översikt och följa sina förfrågningar och beställningar.
Nuvarande avdelningar som använder NSP
NSP har både användare inom akademin och inom förvaltningen. För närvarande använder följande avdelningar och funktioner NSP:
- Infrasturkturavdelningen
- Avdelningen för Studieadministration
- Kommunikationsavdelningen
- Universitetsbiblioteket
- Avdelningen för forsknings- och utbildningsstöd
- Studentexpeditioner inom HUV och NMT
Nyfiken på NSP?
Är du och din verksamhet nyfiken på NSP och önskar en presentation är du välkommen att kontakta oss för en genomgång. Skicka din förfrågan till IT Support via Serviceportalen.
Superanvändare
Carina Ring och Veronica Norman (studentexpeditioner HUV + NMT)
Michael Andersson (FUS = Pedagogik)
Matilda Johansson (Schemafunktionen)
Kersti Holmin och Jenny Lindgren (Ladok)
Björn Öhgren (Antagningen)
Mats Johansson (Kommunikationsavdelning)
Patrik Gustafsson (Utvecklingsgruppen)
Marie Lindgren (Examensenheten)
Gertrud Ivarsson (Universitetsbibliotek)
Nizam Mitha & Magnus Löwengren (Vaktmästeriet)
Daniel Berg (Drift och utveckling)
Anette Kompa-Lidén (Servicecenter)
Kontakt
Serviceportalen
Systemansvarig
Jennie Lindqvist
Support
Serviceportalen
Teknik, it-drift
Serviceportalen
Systemägare
Christer Enered-Backlund