Ons 31 mar 2021 15:47

Nu är vinnaren av årets Design Open utsedd! Första pris gick till Thea Rosenlind från Sundsvall med armaturen Occuli. Thea går på Sundsvalls Gymnasium på Västermalm i Sundsvall och har handletts av Olle Blixt och Anette Helsing.

Elin Renström, andrapristagare och Thea Rosenlind, vinnare i Design Open 2020. Båda elever går på teknikprogrammet på Sundsvalls gymnasium Västermalm. Foto: Olle Blixt.

Årets tävlingsuppgift i Design Open efterfrågade roliga, fantasifulla och kreativa förslag på belysningar för inomhus- eller utomhusbruk, i hemmet eller på kontoret.

Theas bidrag är en armatur som föreställer en ögonglob, där ljuskällan föreställer ögats iris och ögonlocket reglerar lampans ljusstyrka. Armaturen är tänkt att finnas i olika utföranden, både i utomhus- och inomhusmiljöer. Idén är att fånga betraktarens uppmärksamhet, engagemang och skapa trygghet.

Juryns motivering lyder:

Under en mycket väl genomförd designprocess har förstapristagaren överraskat oss med en innovativ, estetiskt tilltalande och kittlande designlösning som väcker nyfikenhet kring mediesamhället och demokratin. Vi ser ett nytänkande kring det offentliga rummet där betraktaren upplever sig sedd. På ett uttrycksfullt sätt fångar förstapristagaren inte bara juryns uppmärksamhet, utan hela samhällets!

Övriga pristagare är Elin Renström, Sundsvalls gymnasium Västermalm som tilldelades andrapris för sitt bidrag Ticket to Light med motiveringen:

Idén om synas och synliggöra det som inte syns i mörker är en självklar idé som både innefattar trygghet och säkerhet. Med smarta lösningar som aktivering on demand kan både energi sparas och uppmärksamhet riktas mot den som använder produkten. Vi ser potential för den globala marknaden att lysa upp en mörk skogsväg, en punkt i centrum eller en nattsvart gata med otillräcklig infrastruktur. Nu behöver inte längre passagerare känna sig osynliga.

Tredjepris gick till Belal Hajjar från Bessemerskolan, Sandviken med bidraget Hyperloop:

Tredjepriset går till ett väl genomfört projekt som innehåller en genomarbetad tanke i matematikens spår. Med hjälp av storytelling motiveras formen för slutresultatet. Slutresultatet visualiseras med ett mycket väl genomfört modellarbete och juryn är imponerade både över projektets bredd, i såväl miljömedvetenhet som formsättning.

Design Open är Norrlands största designtävling för gymnasieelever och ges av institutionen för design på Mittuniversitetet, där de medverkande eleverna även haft kontakt med institutionens lärare via Zoom. Tävlingen riktar sig till elever som läser designutbildningar på gymnasienivå i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Gävleborg samt Dalarnas län. Eleverna kan välja om de vill tävla individuellt eller i grupp och de handleds av en egen handledare på skolan.

av

Sidan uppdaterades 2021-04-08