Design medarbetare medverkar i film om design som gör skillnad

Ons 02 mar 2022 15:07

Semra Sahin, lärare inom industri design på Mittuniversitetet har blivit utvald att medverka i Designscen, en film med fokus på design som gör skillnad utifrån mångfald och hållbarhet.

Prototyp av en docka i papper som visar olika preventivlösningar.

Filmen handlar om att lyfta vad design är och kan vara i Jämtland, Härjedalen och Västernorrland. Designscen har valt ut innovativa produkter, tjänster och designprojekt som på ett eller annat sätt har utvecklat regionen och bidragit till en kreativ samhällsutveckling.

Semra blev utvald som en av sex designers från region Västernorrland och region Jämtland Härjedalen att medverka i filmen. I filmen pratar hon om sitt projekt tjänstedesign på barnmorskemottagningen i Kramfors där hon var projektledare. Syftet med projektet var att utveckla vården i Kramfors barnmorskemottagning genom individcentrerad och jämlik vård. Målgruppen var utlandsfödda gravida och deras anhöriga samt barnmorskor, men projektgruppen hade alla kvinnor i åtanke genom designprocessen. Fokus låg på att designa lösningar som fungerar för så många som möjligt och även skapa möjligheten att inkludera fler.

Film om projektet av Designscen

Längre intervju med Semra Sahin hos Designscen