Marie Häggström – Professor i omvårdnad och vicerektor för utbildning

Fre 26 apr 2024 15:36

Marie Häggström har nyligen blivit både professor och vicerektor för utbildning. Hur ser hennes vardag ut? Vi ställde några snabba frågor till henne.

Marie Häggström, vice rektor utbildningsfrågor

Nu har du varit professor och vicerektor ett tag. Vad har det inneburit för din arbetsvardag?

Min arbetsvardag fylls numera av två mycket intressanta och utvecklande uppdrag. I en del av tjänsten arbetar jag för universitetet – på en övergripande nivå – och den andra delen fylls av min egen forskning och handledning av doktorander.

Dessutom deltar jag i utveckling av ämnet omvårdnad inklusive de utbildningar som hör till ämnet.  Att kombinera dessa arbetsuppgifter är otroligt roligt och jag försöker navigera min tid och min kalender mellan dessa så gott jag kan!

Vicerektor låter flashigt, men vad innebär det att vara vicerektor för utbildning?

Det innebär att i olika sammanhang vara med och driva övergripande utbildningsfrågor men också att vara en företrädare för universitet i externa sammanhang.

Professor låter respektingivande, vad gör du som professor som du inte skulle ha gjort annars?

Ja, vilken bra fråga (skratt). Det som skiljer i är så fall att jag har en tydligare intention att driva forskningsmiljön framåt, inte bara den egna forskningen. Det tycker jag är jätteviktigt i rollen som professor.  Det som också skiljer är att jag nu har forskningstid i tjänsten, vilket möjliggör långsiktighet på ett annat sätt.

Du är just nu engagerad i fyra pågående forskningsprojekt och i två av dem är du projektledare. Hur hinner du med?

Ja det stämmer, det är verkligen jättekul att delta i dessa projekt och det ger mig faktiskt mer energi!

Samtliga projekt handlar i grund och botten om hur organisationer och arbetsplatser i välfärden kan organiseras för att personalen ska vilja arbeta där- och ha möjlighet att utföra ett bra och säkert arbete. Viktiga frågor i dessa tider.

Till sist: om du lyckas hitta någon fritid, vad gör du helst då?

Jag har hästgård och egna hästar – så min fritid är fullt intecknad, men det är också något som ger energi. Hästarna kräver full närvaro.

Länkar till forskningsprojekten som Marie är engagerad i

DigiNära – Sjuksköterskans profession och säker omvårdnad

En attraktiv arbetsplats för god och säker nära vård. Ett pilotprojekt inspirerat av magnetmodellen

Förskolan som hälsofrämjande och attraktiv arbetsplats