Seminarium: Biologisk mångfald
Välkommen till vårt andra seminarium om Skogens värden. Vi bjuder in en panel av forskare från antologin och samtalar om hur man kan följa upp och mäta den biologiska mångfalden i skogen.
Hur kan vi mäta och följa upp den biologiska mångfalden i skogen?
Medverkande forskare
- Jörgen Sjögren, docent i biologi Sveriges lantbruksuniversitet
- Mats Hannerz, forskare och redaktör Silvinformation, ersätter Martin Pilstjärna som fått förhinder
- Anna-Lena Axelsson, forskare och miljöanalyskoordinator Sveriges lantbruksuniversitet
- Martin Green, forskare inom biodiversitet Lunds universitet
- Jonas Fridman, forskningsledare Sveriges lantbruksuniversitet
- Per Angelstam, professor i skogs- och naturresurshushållning Sveriges lantbruksuniversitet
Seminariet filmas och sänds digitalt den 12 januari kl. 13.00–15.00. Det finns också kvar i efterhand för dig som inte kan delta live.
Seminariet ges i samarbete med Sveriges lantbruksuniversitet och det medfinansieras av Skogsstyrelsen, Region Jämtland Härjedalen, Länsstyrelsen i Jämtlands län inom ramen för det regionala skogsprogrammet i Jämtlands län.
Seminariet hålls digitalt och är öppet för alla. Ingen föranmälan behövs.
Anslut till seminariet - Länk till Youtube Mittuniversitetet
Seminariet visas via Youtube och frågor ställs via Menti.com.
Gå till www.menti.com och använd koden 2328 2945 för att ställa frågor till talarna.
Mer om Skogens värden
Läs mer om antologin på miun.se/skogensvarden
Här hittar du de medverkande forskarnas texter i antologin Skogens värden:
- Jörgen Sjögren – "Många pratar om den biologiska mångfalden, men hur mäter vi den egentligen?" s.30
- Mats Hannerz - "Skyddad natur och bevarandestatus - det gäller att hålla ordning på procenten" s. 26
- Anna-Lena Axelsson & Per Nilsson – "Hur uppfattas och tolkas skoglig statistik − exemplet gammal skog", s.12
- Martin Green – "Hur går det egentligen för skogens fåglar?" s. 34
- Jonas Fridman - "Riksskogstaxeringen 100 år – en guldgruva för kunskap om den svenska skogen" s. 96
- Per Angelstam - "Lärande genom utvärdering" s. 10