Disputation i pedagogik med Ingela Stenberg
Välkommen till en disputation i pedagogik där Ingela Stenberg försvarar avhandlingen “Bridging the Gender Gap: Analyzing Boys´ School Experiences and Educational Challenges”.
Om avhandlingen
Varför lyckas vissa pojkar sämre i skolan – och vad kan göras åt det? I en ny avhandling undersöker Ingela Stenberg hur undervisning, klassrumsdynamik och sociala normer påverkar pojkars skolvardag och lärande. Genom en kombination av enkätstudier, klassrumsobservationer, intervjuer och systematiska litteraturöversikter analyseras hur pojkar förhåller sig till skolans krav och till varandra.
Studien visar att pojkar ofta är beroende av tydlig lärarstruktur och uppvisar en ökad känslighet för signaler i lärmiljön. Traditionella maskulinitetsnormer och grupptryck kan begränsa deras vilja att be om hjälp eller ta ansvar för sitt eget lärande – något som i sin tur påverkar skolprestationerna.
Avhandlingen lyfter fram hur relationellt stöd, lyhörd undervisning och tydliga ramar kan skapa mer inkluderande och rättvisa villkor för pojkar i skolan. Genom att förena teori med praktik vill den ge nya perspektiv för lärare, skolledare och beslutsfattare som arbetar för att minska könsrelaterade skillnader i utbildningsresultat.
Mer information
Disputationen sker på plats den 13/6 klockan 10:00 i sal E409, Campus Sundsvall, samt digitalt via Zoom. Efter disputationen bjuder vi in till mingel med lättare förtäring. För att delta på minglet behöver du fylla i anmälningsformuläret nedan. Obs! Anmäl dig senast den 6/6.
Opponent: Silvia Edling, professor vid Högskolan i Gävle.
Huvudhandledare: Lena Boström, professor vid Mittuniversitetet.