Disputation i pedagogik med David Wissing
Välkommen till en disputation i pedagogik där David Wissing försvarar avhandlingen “Mellan utbildningsideal och styrdokument – en multipel fallstudie om lärares agens i bedömningspraktiker”.
Om avhandlingen
Bedömning har de senaste decennierna fått ett allt större utrymme i svensk skola och i lärares pedagogiska praktiker. Inte minst har ambitioner av att skapa likvärdighet i lärares bedömningsarbete varit en central målsättning i skolreformer vilket bland annat lett till betyg i lägre åldrar, fler betygssteg och mer specificerade krav i styrdokument. Även så kallad formativ bedömning har ökat i popularitet i både lärarutbildning och i stödmaterial. Ändock visar forskning att lärares bedömningsarbete skiljer sig åt både ifråga hur bedömningar görs och vad som bedöms.
Det problem som utforskas i denna avhandling handlar därför om frågan varför lärare gör olika i bedömningsarbetet. Genom analyser av longitudinella fallstudier av lärares agens i bedömningspraktiker visar avhandlingen att lärare har olika utbildningsideal och därmed olika förhållningssätt till bedömningspraktikens omgivande villkor såsom styrdokument. Avhandlingen föreslår en analytisk modell som illustrerar att lärares agens i bedömningspraktiker kan förstås utifrån utbildningsideal i fyra områden: utbildningens mål, elevers delaktighet, rättvisa och tillförlitlighet samt konsekvenser av bedömningar. Lärares agens i bedömningspraktiker kan därmed förstås som förhållningssätt till dessa områden vilket kan ge förståelse för variationen av bedömningspraktiker.
Mer information
Disputationen sker på plats den 24/9 klockan 13:15 i sal C312, Campus Sundsvall, samt digitalt via Zoom. Efter disputationen bjuder vi in till mingel med lättare förtäring. För att delta på minglet behöver du fylla i anmälningsformuläret nedan.
Zoomlänk: https://miun-se.zoom.us/j/62522250015
Opponent: Professor Håkan Löfgren, Linköpings universitet.
Huvudhandledare: Ulla Damber, docent vid Mittuniversitetet.