Digitalt verktyg ska stärka elevers läslust
I tio veckor har de haft fokus på att utveckla ett verktyg som stärker mellanstadieelevers läsvana genom spelifiering. Utifrån uppdragsgivaren och mellanstadielärare Ulrica Olssons idé, har fyra studenter skapat en lösning som AI-genererar spännande texter och kunskapsfrågor för många olika skolämnen.
Gabriel Wall, Elias Söderlund, Meron Tesfarmariam och Tintin Kurtti är alla sistaårsstudenter på sina program och jobbar tillsammans i projektform för att utveckla den innovationsidé som Ulrica Olsson anmält till Mittuniversitetet. Den här dagen har tre av fyra samlats på Mittuniversitetets Makerspace där de ibland träffas för att jobba med projektet. Men mest sker det gemensamma arbetet online där de sitter uppkopplade för att jobba med projektet.
Elias, Meron och Tintin är studenter på högskoleingenjörsprogrammet i datateknik och Gabriel är civilingenjörsstudent på industriell ekonomi. Tillsammans bildar de en projektgrupp som i sin utbildning får jobba skarpt i ett utvecklingsprojekt och det har varit både lärorikt och kul. Datateknikstudenterna har fokuserat på att bygga, utveckla och testa verktyget och Gabriel har varit projektledare och skött kontakter med uppdragsgivaren Ulrica och lagt upp planer för tester och rapportskrivning.
Känts som ett viktigt uppdrag
– Man får testa vad det innebär att jobba som konsult mot en uppdragsgivare och jobba fram en produkt på en begränsad tid. Det här var också ett uppdrag som skiljde sig från de andra. Det var roligt och har känts viktigt att få ta fram något som underlättar för lärare och elever. När vi dragit vår pitch har vi fått jättebra feedback, berättar Gabriel.
Under arbetets gång har de träffat sin uppdragsgivare Ulrica Olsson vid några tillfällen för att stämma av och följa upp nästa steg.
– Ulrica har varit väldigt kul att jobba med. Hon är öppen och man känner att man få testa sina idéer, säger Meron.
Samma positiva erfarenhet har uppdragsgivaren Ulrica Olsson. Hon har under flera års tid delat med sig av sina lektionsplaneringar i sociala medier och på en egen webbplats. I hennes huvud fanns en idé om en digital lösning som skulle stimulera elevers lästräning och hamna på rätt nivå för varje elev. Den idén pitchade hon inför studenterna tillsammans med andra företag – och fick napp.
– Jag fick beskedet att de här fyra studenterna ville köra mitt projekt, och de hade tidigt en idé och kom igång snabbt. De har också varit på min skola och testat om eleverna klarade av att hantera verktyget, berättar Ulrica.
Uppbyggt för interaktion
Nu är projektet i sitt slutskede och rapportskrivning och presentation återstår. Och en produkt som kan bidra till läsglädje och anpassas för elever är klar.
– Vi har utvecklat en app där mellanstadieelever kan träna läsförståelse i mindre delar och där man kan anpassa utmaningarna beroende på elevernas behov. Det är uppbyggt med korta lektioner och små interaktioner som eleverna kan göra i appen, beskriver Elias.
Läraren Ulrika Olsson är studenternas uppdragsgivare.
Ulrica ser fram emot slutpresentationen och hoppas kunna göra verklighet att den prototyp hon kommer att få från SIMS-studenterna. I huvudet finns redan fler utvecklingsidéer.
– Tänk om man skulle kunna göra digitala Escape-rooms för repetition i SO-ämnena… Studenterna skulle säkert kunna utveckla det också, och göra det jättehäftigt, säger hon.