En joystick som kan styra både skogsmaskiner och dataspel
Händer som ser ut på olika sätt och många tester har varit viktigt när SIMS-studenterna som jobbat med Bracke Forest tagit fram en joystick som ska kunna styra och kontrollera tunga skogsmaskiner. Nu finns två prototyper framtagna med flexibilitet och användarens behov i fokus.
I tio veckor har de fem studenterna som representerar programmen civilingenjör teknisk design, civilingenjör elektronik och datateknikprogrammet jobbat med Bracke Forests behov av ett manöver-don till det nya styrsystem de håller på att utveckla. De har träffats fem dagar i veckan och arbetat med förstudie, tester och utveckling för att ta fram en prototyp som skulle motsvara de behov Bracke Forest beskrivit. Idag sitter de som vanligt i ett av arbetsrummen på Campus Sundsvall och jobbar. På bordet finns prototyperna, kretskort och datorer. I bakgrunden syns en genomskinlig plastlåda med testade och förkastade modeller.
– Vi har haft det här som vårt kontor och träffats som om det varit en vanlig arbetsdag på ett företag, berättar Fredrik Elfström som går år 5 på Civilingenjörsprogrammet teknisk design.
Han har haft projektledarrollen, men alla är överens om att hela gruppen varit med och växeldragit under arbetets gång. Först träffade de företaget Bräcke Forests forsknings- och utvecklingschef Ruben van Westendorp och hans kollega Martin Haglund för att veta mer om behoven. Efter det satte arbetet i gång.
– För att utveckla den här prototypen behövdes alla våra kompetenser. Vi har diskuterat och jobbat ihop, men även jobbat vidare på varsitt håll med de olika delarna utifrån våra olika kompetenser, beskriver Ali Ghareib.
Mjukvara för att skräddarsy funktioner
De har tagit fram två olika varianter på manöverdon och även lagt till flexibla funktionaliteter som gör det möjligt att skräddarsy joysticken.
– Vi har tagit fram en mjukvara till joysticken som gör att Bracke Forest kan personalisera den om någon till exempel vill kunna byta plats på knapparnas funktioner, berättar Niklas Zetterberg Wallin som går år 3 på datateknikprogrammet.
Ruben van Westendorp och Martin Haglund på Bracke Forest har följt arbetet genom några träffar under resans gång och är djupt imponerad av studenternas arbete.
– De har överraskat oss på ett positivt sätt vid varje tillfälle. Det är lätt att man gör som man har gjort tidigare. Men de kom utan förutfattade meningar och utformningen av joysticken blev väldigt bra, säger Ruben.
Ruben van Westendorp har som uppdragsgivare mött studenterna vid några tillfällen.
Studenterna kommer att presentera sin prototyp på Mytec-dagen som samlar ingenjörsstudenter och företag. Planen är att koppla joysticken till ett dataspel så att man ska kunna testa den på plats.
Otroligt lärorik upplevelse
De är väldigt nöjda med att kursen gett förståelse för hur det är att jobba tillsammans i de olika rollerna som deras utbildningar kommer att leda till.
– Vi har fått testa på hur är i det verkliga livet och vad det innebär att arbeta tillsammans och att kommunicera med medarbetare som har annan expertis. Det har varit väldigt lärorikt, beskriver Willow Noh, som går år 3 på datateknikprogrammet.
Att få kommunikationen att fungera är en helt central fråga konstaterar de allihop.
– Vi har jobbat tillsammans med den här lilla produkten som joysticken utgör, där alla de här olika funktionerna måste få plats, kunna fungera och samspela. Då är kommunikation otroligt viktigt, säger Karl Sjölin, som går år 5 på Civilingenjörsprogrammet teknisk design.
Nu ser studenterna fram emot att få presentera joysticken för Bracke Forest och deltagarna på Mytec-dagen. De har också en önskan för framtiden.
– Vi hoppas att Bracke Forest fortsätter att komma med så här roliga utmaningar till SIMS-kursen. Och att fler företag vill bli involverade!