Innovativ automatisering på skidskyttebanor
Under innovationskursen SIMS har en grupp studenter arbetat med Ski-Bee Innovation för att effektivisera skidskyttetävlingar genom automatisering. Deras uppdrag har varit att minska antalet volontärer på skidskyttebanan genom att utveckla en lösning som automatiserar vissa uppgifter.
I tio veckor har Alexander Adolfsson och Mattias Sjödin från Datateknik kandidatprogrammet (år 3), utbytesstudenten Nico Duinmeyer från Computer Science & Engineering, Erik Edvall Ung från civilingenjörsprogrammet i Industriell ekonomi (år 5), samt Mattias Bylund från civilingenjörsprogrammet i Teknisk design (år 5) – samarbetat med Ski-Bee Innovation för att utveckla en automatiserad lösning till skidskyttetävlingar.
Berätta om ert uppdrag
Vi har i uppdrag att genom automatisering minska antalet volontärer som behövs på skidskyttebanan för att arrangera tävlingar. Eftersom ett stort antal volontärer krävs vid tävlingar och det ibland är svårt för arrangörerna att hitta tillräckligt många, kan vi genom att automatisera vissa av volontärernas uppgifter, som att registrera vilken bana skidskytten ställer sig på, minska föreningarnas beroende av volontärer, berättar Erik Edvall Ung.
Vilka utmaningar har ni stött på under projektet, och hur har ni överkommit dem?
De utmaningar vi har stött på är bland annat begränsad tillgång av hårdvara som behövdes för att kunna utföra specifika tester. Dessutom har vi behövt utveckla kunskap gällande hur dessa hårdvaror fungerar.
Hur är det att arbeta skarpt med ett företag?
Det är väldigt kul och intressant, vår klient på Ski-Bee Innovation är väldigt driven och samarbetet mellan oss och honom har fungerat väldigt bra. Vi har haft veckovisa möten samt kortare telefonsamtal gällande frågor som uppkommit inom projektet. Företagets input för vårt projekt har varit värdefull, men där har en balansgång varit nödvändig för att inte bli för influerad och ta eventuella genvägar i projektet. Istället har vi försökt jobba med de metoder vi lärt oss inom våra utbildningar för att skapa ett strukturerat arbetsflöde.
Hur har samarbetet inom teamet fungerat? Hur är det att samarbeta med studenter från andra program?
Samarbetet har fungerat bra och det har varit roligt samt givande att se andra utbildningars kompetenser, för att därefter sammanfoga våra kunskaper och utveckla något tillsammans.
Har ni lärt er något nytt om den bransch eller det område ni arbetar med i ert projekt?
Vi alla hade en grundläggande förståelse av vad skidskytte är och hur det fungerar från när man sett det på TV. Men inom detta projekt har vi fått djupdyka i tekniska detaljer och vi vart lite förvånade över att det fortfarande är en hel del manuellt arbete som har potential att bli automatiskt i framtiden. Vi har även fått upptäcka hur andra automatiska system fungerar samt hur vi skulle kunna applicera dessa på skidskytte.
Vad är nästa steg för er efter detta projekt? Har det här projektet påverkat era framtida planer?
Nästa steg efter projektet är att fortsätta kontakten med vår klient och utforska om detta är en produkt som går att ta vidare för att eventuellt komma ut på marknaden.
Vilka erfarenheter eller lärdomar tycker ni har varit mest värdefulla under SIMS-projektet?
De viktigaste erfarenheterna och lärdomarna jag tar med mig är helhetsbilden av att ingå i ett produktutvecklingsprojekt. Allt från att lära känna de andra gruppmedlemmarna, jobba skarpt mot ett företag, analysera befintligt område, strukturera arbetet, jobba agilt mot uppsatta mål för att till sist utveckla en prototyp som kan lösa ett problem i den verkliga världen. Jag har även fått utveckla mina ledarkunskaper som projektledare över detta arbete, vilket är något jag är intresserad att jobba med framöver i mitt kommande yrkesmässiga liv.