Lektion 2b ‑ AI baseras på algoritmer
Tid: ca 60 min
Ämne: Teknik eller Matematik
En dator är bra på är att sortera saker snabbt. Den använder sig av så kallade sorteringsalgoritmer. I den här lektionen får ni lära er mer om hur en dator sorterar.
Innan vi tittar på algoritmer som sorterar kan det vara bra att få veta lite mer om vad en algoritm är.
Titta på filmen från IIS Digitala lektion där Måns förklarar vad en algoritm är.
Till Internetstiftelsens film om algoritmer
Övning 1:
Sortera som en dator
Nu ska ni få sortera genom att tänka lika strukturerat som en dator. Det vill säga, ni ska använda en sorteringsalgoritm.
Titta på filmen UR Play som visar hur man i klassrum själv kan testa att sortera som en dator.
ÖVNING 2:
Ställ er fyra på rad i slumpmässig ordning. Gå enligt pilarna i bilden. I varje cirkel - jämför er två och två. Den som är först i bokstavsordning håller VÄNSTER och den andra håller HÖGER.
Kaksortering
Diskutera i klassen:
Saker som går att mäta är enkelt att jämföra. Om ni istället ska sortera fyra olika kakor efter vilken som är godast. Hur gör ni då?
Till läraren:
Kanske kan de smaka på alla och besluta vilken de gillar bäst.
Vilken är godast?
Robotar och AI kan behöva ta svårare beslut än att avgöra vilken som är störst, längst eller först i alfabetet.
Diskutera i klassen:
Hur skulle vi människor till exempel kunna lära en AI vilken kaka som är godast?
Vad kännetecknar en god kaka? Den är kanske söt. Kan vi till exempel berätta hur mycket socker varje kaka innehåller så att datorn kan sortera efter det? Det vill säga, vi försöker hitta sådant som går att mäta.
Ett alternativ är att hitta mätbara parametrar, tex att jämföra hur mycket socker det finns i kakorna för att se vilken som är sötast. Om man tycker sött är gott vill säga :)
Ett annat alternativ är att basera besluten på statistik. Ni kan ta fram statistik genom att fråga tex tio kompisar som får rösta på vilken kaka som är godast.
Bra jobbat! Nu kan ni gå vidare till: