Lektion 3 ‑ Etiska dilemman inom AI
Tid: ca 45 min
Ämne: Teknik och Samhällskunskap
I denna lektion har vi inspirerats av Tekniska Museets digitala lektion om teknik och etik. Vi har anpassat vårt material för åk 4-6 och vårt fokus är digitalisering.
Det finns inga enkla svar. Men om vi funderar tillsammans är chansen kanske större att vi lyckas.
Till läraren: Låt den här delen av lektionen ta tid och uppmuntra diskussion. Vi föreslår att ni börjar med att titta på den här filmen från Forskning.se.
AI -Risker och etik (Film 2 min 30 sek)
Till läraren: Varje elev får göra två skyltar, en där det står JA och en där det står NEJ. Dessa får eleverna använda för att visa upp sin ståndpunkt för varje etisk dilemma.
Läraren läser upp ett etiskt dilemma i taget. Eleven får först tänka själv i några minuter, sen får eleverna diskutera två och två, och kanske ändra sitt svar och svara igen.
Dilemma 1 - Ta beslut
Exemplet är från MIT Moral Machine
Det här exemplet påminner om de beslut självkörande bilar kan behöva ta. Det kommer en vagn som inte går att stoppa. Om ingen agerar kommer vagnen att döda fem personer på spåret framför. Om mannen i blått drar i järnvägsväxeln så att tåget byter spår kommer den personen på det spåret att dödas.
Diskutera:
Om du är mannen i blått. Drar du då i växelspaken?
Det kan tyckas enkelt att göra det valet när man tittar på dessa bilder men det har också visat sig att många väljer att inte agera i en sådan situation, eftersom man då anser att man inte påverkat någons liv. Om jag drar i spaken så dödar jag en människa. Om jag inte drar i spaken så dödas fem människor, men inte av mig.
Dilemma 2 - Hemrobot
Din gammelmormor är 92 år och bor hemma. Hon är ganska ensam. Kommunen erbjuder henne hemroboten AnIta. Roboten kan hjälpa till med praktiska saker, småprata med mormor och spela vissa spel. AnIta har också en kamera som kan registrera vad din gammelmormor gör hemma. Vill du satsa på en hemrobot till gammelmormor?
Detta exempel är taget från ett övningsmaterial om etiska dilemman från Tekniska museet.
Dilemma 3 - Chip i armen
Du får chansen att chippa dig. Med ett chip stort som ett riskorn under huden mellan tummen och pekfingret finns det inte längre anledning att oroa sig för att tappa kreditkort, passerkort eller busskort. Skulle du tacka ja till ett chip?
Detta exempel är taget från ett övningsmaterial om etiska dilemman från Tekniska museet.
Dilemma 4 - Robotdomare
Rättshistorien är full av orättvisa domar med avseende på hudfärg, kön, sexuell läggning, religion, nationalitet. Robotdomare skulle i princip kunna säkerställa att alla är lika inför lagen. Maskininlärningen bygger då på en statistik av tidigare mål och historik och det är den som skriver algoritmen som har makten. Tycker du vi bör införa robotdomare?
Detta exempel är taget från ett övningsmaterial om etiska dilemman från Tekniska museet.
Övning 1:
Vi har lärt oss att intelligenta maskiner (som AI räknas som) tränas av stora mängder data, till exempel genom att ”härma” oss människor och den data vi lämnar ifrån oss.
Hur tycker du att människor ska vara som AI’n ska härma? Beskriv med tre ord.
Till läraren:
Använd gärna Mentimeter och bygg upp ett ordmoln. https://www.menti.com/
Övning 2:
Om datorn fick tränas av tio personer. Hur skulle du då sätta ihop det "laget" för att få en så blandad skara som möjligt? Skriv och rita.
Bra jobbat! Nu är ni redo att levla upp till