Studenter i biblioteket Östersund

Gör din röst hörd i studentenkäten

Mån 24 apr 2023 13:29

I dagarna skickas studentenkäten ut via e-post till studenter på grund- och avancerad nivå. Undersökningen genomförs vart annat år med syfte att identifiera utvecklingsområden för att förbättra för studenterna vid Mittuniversitetet. Passa på och gör din röst hörd!

En viktig del i Mittuniversitetets kvalitetssäkringsarbete är studentinflytande och syftet med enkäten är att utifrån studenternas åsikter identifiera eventuella utvecklingsområden för att säkerställa att infrastruktur, studentstöd och läranderesurser är ändamålsenliga för studenterna. Syftet är även att undersöka i vilken omfattning du som student upplever att du har möjlighet att påverka utbildningen och studiesituationen samt möjligheten att delta på lika villkor.

Vad hände utifrån studentenkät 2021?

Senaste studentenkäten genomfördes 2021 och utifrån dess resultat, har har flera utvecklingsarbeten genomförts. Bland annat:

• pågår en förstudie kopplat till lärplattformen Moodle
  • pågår en översyn av det trådlösa nätverket och de allmänna datasalarna tillsammans med studentkårerna
  • har det tagits beslut om nya riktlinjer kopplat till kursvärderingar. Nu fortsätter utvecklingsarbetet i ett övergripande projekt för att öka kvalitet och kvantitet i kursvärderingar och kursanalyser.
  • studentinflytande har tydliggjorts på webben och det pågår ett utvecklingsarbete för att utarbeta förslag på information och arbetssätt för att främja studentrepresentation i beslutande organ, ämneskollegium och programråd.
  • Utifrån fritextkommentarer i enkäten kopplat till mediaproduktion, genomfördes en utredning under 2021. Den resulterade i att det finns en mediaproduktionsfunktion med syfte att att stötta lärare, forskare och övriga anställda.

Resultatet från årets studentenkät kommer att analyseras och presenteras i en rapport som ni kommer att kunna läsa här på studentwebben.

Vi hoppas att så många som möjligt tar chansen och svarar på enkäten! Den tar endast några minuter att fylla i. Din åsikt är viktig i vårt arbete att utveckla Mittuniversitetet! Håll utkik bland mejlen!

Sidan uppdaterades 2023-04-24