Student finalist i nationell designtävling

Fre 05 apr 2024 11:09

Johanna Haraldh, som pluggar grafisk design vid Mittuniversitetet, är en av tio finalister i den nationella designtävlingen PrintPowerAward. Hennes bidrag är en poster där en av våra mest folkkära karaktärer spelar huvudrollen.

Porträtt av kvinna, affisch med grafiskt element

Inte mindre än 200 tävlanden har skickat in sina bidrag till designtävlingen PrintPosterAward, som är öppen för studerande från Sveriges ledande design-  och konsthögskolor. Tio finalister har nu valts ut, och en av dem är Johanna Haraldh.

”Bara för att det är lagligt är det inte alltid rätt”

Hennes bild, som visar hur Pippi Långstrump bränns på bål, är en tydlig och kraftfull kommentar och tolkning av tävlingens tema, yttrandefrihet.
– Jag observerade omvärlden och insåg att tyvärr kan yttrandefrihet användas för att säga och agera oetiskt och omoraliskt. Ett tydligt exempel på det är koranbränningen. Jag vill med min affisch påminna om att bara för att det är lagligt är det inte alltid rätt, säger Johanna Harald.

Uppmärksammad i TV

Hon har redan varit med på TV4:s Nyhetsmorgon och berättat om sin affisch, och den 11 april kommer hennes och de andra finalisternas bidrag att ställas ut på Berghs School of Communication. Vinnaren, som utses av en professionell branschjury, kommer då att presenteras. Priset är 10 000 kr och en bekostad upplaga av postern.

Stort engagemang från studenterna

Hanna Jansson, stolt programansvarig för Grafisk design, berättar att totalt medverkar 34 studenter från utbildningen i årets upplaga av tävlingen:
– Det känns fantastiskt roligt att grafisk design är med och lyfter samhällsfrågor genom PrintPower Award. Årets tema, yttrandefrihet, har väckt stort engagemang från våra studenter och vi har rekord i antal deltagande. Vi ser fram emot vernissagen och håller tummarna för Johanna samt våra andra studenter från Grafisk design.

I sin bedömning tittar juryn efter hur affischtraditionen har värnats, affischens så kallade verkshöjd, vilket innebär att ett verk är tillräckligt originellt för att skilja sig från andra verk samt originalitet i tolkningen av temat.

Se inslaget i TV4 Nyhetsmorgon

Sidan uppdaterades 2024-04-12