Pedagogik AV, Högskolepedagogik och flexibelt lärande
Litteratur 2023-08-15 - Tills vidare
Obligatorisk litteratur
Moment 1
Författare: Agnidakis, Paul, & Sundberg, Molly
Artikeltitel: Studieavhopp inom ’Hum-Sam’: Misslyckande eller strategi? Studenters egna berättelser om hur och varför de lämnade sina studier
Tidskrift: 2018/2/116–130
År/Volym/nr/sidor: Högre Utbildning
Kommentar: 15 s.
Författare/red: Biggs, John, Tang, Catherine & Kennedy, Gregor
Titel: Teaching for quality learning at university
Upplaga: 2022 (5:e uppl.)
Förlag: Open University Press
Författare/red: Bjursell, Cecilia
Titel: Tre perspektiv på livslångt lärande
Upplaga: Rapport 1:2020
Förlag: ENCELL, Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande, Högskolan i Jönköping
Kommentar: 47 s.
Författare: Bolander Laksov, Klara
Artikeltitel: Att bedöma pedagogisk skicklighet är det verkligen så svårt? En studie av skillnader i bedömningar mellan vetenskapligt och pedagogiskt sakkunniga
Tidskrift: 2018/8/2/55–68
År/Volym/nr/sidor: Högre Utbildning
Kommentar: 14 s.
Författare/red: Bolander Laksov, Klara, & Scheja, Max
Titel: Bryt innanförskapet i akademin!: Förslag för hur en kan arbeta inom akademin med jämställhet, mångfald och likabehandling för en ökad rättvisa och jämlikhet
Upplaga: 2014
Förlag: Genusvetenskapliga institutionen, Lunds universitet
Titel: Högskolepedagogisk utbildning och pedagogisk meritering som grund för det akademiska lärarskapet
Upplaga: 2017
Förlag: Sveriges universitets- och högskoleförbund
Kommentar: 48 s.
Författare/red: Keisu, Britt-Inger
Titel: Att arbeta för lika villkor: Ett genus- och maktperspektiv på arbete och organisation
Upplaga: 2020
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 291 s.
Författare/red: Knowles, Malcolm Shephard, Holton III, Elwood F. & Swanson, Richard
Titel: The Adult Learner
Upplaga: 2015 (8:e uppl.)
Förlag: Routledge
Kommentar: 402 s.
Författare/red: Larsson, Staffan
Titel: Vuxendidaktik: Fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande
Upplaga: 2013
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: 243 s.
Författare: Melander, Stina
Artikeltitel: Att göra högre studier tillgängliga: Ett lärarperspektiv
Tidskrift: 2020/10/2/37–49
År/Volym/nr/sidor: Högre Utbildning
Kommentar: 13 s.
Författare: Persson, Christel, Melén, Maria, & Einarson, Daniel
Artikeltitel: Undervisning för hållbar utveckling: Att stödja högskolelärares arbete med Agenda 2030
Tidskrift: 2020/10/1/18–24
År/Volym/nr/sidor: Högre Utbildning
Kommentar: 7 s.
Författare: Peterson, Helen
Artikeltitel: "Unfair to women"?: Equal representation policies in Swedish academia
Tidskrift: 2015/34/1/55-66
År/Volym/nr/sidor: Equality, Diversity and Inclusion
Kommentar: 12 s.
Författare: Pleijel, Richard
Artikeltitel: Ytinlärning och djupinlärning: En kritisk reflektion kring normativa tolkningar av begrepp i den samtida högskolepedagogiska diskursen
Tidskrift: 2021/11/1/16–26
År/Volym/nr/sidor: Högre Utbildning
Kommentar: 11 s.
Författare/red: Universitets- och högskolerådet
Titel: Underlag för Sveriges genomförande av Agenda 2030
Upplaga: 2106
Förlag: Universitets- och högskolerådet
Kommentar: 6 s.
Moment 2
Författare: Arthurs, Leilani A., & Kreager, Bailey Zo
Artikeltitel: An integrative review of in-class activities that enable active learning in college science classroom settings
Tidskrift: 2017/39/15/2073–2091
År/Volym/nr/sidor: International Journal of Science Education
Kommentar: 19 s.
Författare: Bhati, Shyam S.
Artikeltitel: The effectiveness of oral presentation assessment in a Finance subject: An empirical examination
Tidskrift: 2012/9/2/1–23
År/Volym/nr/sidor: Journal of University Teaching and Learning Practice
Kommentar: 23 s.
Författare: Brindley, Jane E., Walti, Christine, & Blaschke, Lisa-Marie
Artikeltitel: Creating effective collaborative learning groups in an online environment
Tidskrift: 2009/10/3/1–18
År/Volym/nr/sidor: The International Review of Research in Open and Distance Learning
Kommentar: 18 s.
Författare: Castaño-Muñoz, Jonatan, Sancho-Vinuesa, Teresa, & Duart, Josep M.
Artikeltitel: Online interaction in higher education: Is there evidence of diminishing returns?
Tidskrift: 2013/14/5/1–18
År/Volym/nr/sidor: The International Review of Research in Open and Distributed Learning
Kommentar: 18 s.
Författare: Cleveland, Simon, Jackson, Barcus C., & Dawson, Maurice
Artikeltitel: Microblogging in higher education: Digital Natives, knowledge creation, social engineering, and intelligence analysis of educational tweets
Tidskrift: 2016/13/1–2/62–80
År/Volym/nr/sidor: E-Learning and Digital Media
Kommentar: 19 s.
Författare/red: Cleveland-Innes, Martha F., & Garrison, D. Randy
Titel: An introduction to distance education: Understanding teaching and learning in a new era