Övriga ämnen GR (A), Grundläggande skolteknik, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Övriga ämnen GR (A), Grundläggande skolteknik, 7,5 hp
Other Subjects BA (A), Applied School Technology, 7,5 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: ÖV007G
  • Ämne huvudområde: Övriga ämnen
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 40%, Teknik 60%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för teknik, fysik och matematik
  • Fastställd: 2008-01-10
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-03

Syfte

Deltagarna skall utveckla en grundläggande förmåga

- att få en inblick om teknikämnets didaktik
- att identifiera teknikens särart både som mänsklig aktivitet och som skolämne liksom dess relation till
- att behandla frågor som rör exempelvis genusperspektiv, etiska och internationella perspektiv
- att sätta in teknikmoment i aktuella och historiska sammanhang
- att förstå och värdera vilka konsekvenser tekniken har för människan, samhället och miljön
- att utifrån gällande nationella och lokala styrdokument och betygskriterier för teknikämnet, göra medvetna didaktiska val
- att få en inblick i utvecklingen av teknikämnets forskningsfält och dess förändring

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall den studerande förvärvat:
- grundläggande kunskaper inom ett antal tekniska områden.
- grundläggande insikter i teknik i ett skolperspektiv.
- kunskaper om barns lärande, intressen och begreppsbildning i teknik.
- förmåga att undervisa om teknik i ett skolperspektiv.
- kunskaper om hur problemlösning och design kan användas för att förstå teknik.
- kännedom om teknik i ur ett genusperspektiv.
- kännedom om handikappteknik och teknik i vår egen och andra kulturer.

Innehåll

Didaktik 3 hp
- Bearbetning och tolkning av aktuella styrdokument i teknik för grundskolan och förskolan.
Teknik 4,5 hp
- I kursen behandlas olika infallsvinklar för teknik i ett svenskt och internationellt perspektiv.
- Värderingar om teknikens konsekvenser för människan, samhället och miljön skall också behandlas under kursen.
- Vikten av att allmänbilda sig i Sveriges tekniska kultur poängteras i kursen.
- Allmän information om olika tekniska system i främst det svenska samhället avhandlas i ett teknikhistoriskt perspektiv.
- Teknikens växelverkan med individ, samhälle och miljö samt de behov, drivkrafter och villkor som kännetecknar teknikens framväxt utgör viktiga elementa. Härvid fästes vikt vid bland annat genusfrågor och etiska och internationella perspektiv. För att underlätta förståelsen görs teknikens historia och exempel på olika utvecklingslinjer till centrala inslag i kursarbetet.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen är i huvudsak avsedd för blivande eller redan verksamma grundskolelärare.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, samt eget arbete med handledning.

Examination

Skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier.

Generella betygskriterier finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ginner, Thomas och Mattson, Gunilla
  • Titel: Teknik i skolan
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplaner för förskolan och grundskolan
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Författare/red: Sundin, Bo
  • Titel: Den kupade handen
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Carlssons Bokförlag

Referenslitteratur

  • Författare/red: Blomqvist & Kaijser
  • Titel: Den konstruerade världen. Tekniska system i ett historiskt perspektiv
  • Ort: Stockholm/Stehag
  • Förlag: Brutus Östlings
  • Författare/red: Grimvall, Göran
  • Titel: Risker med tekniska system
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Utbildningsradion UR
  • Författare/red: Hansson, Staffan
  • Titel: Den skapande människan
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Sundin, Elisabeth & Berner, Boel
  • Titel: Från symaskin till cyborg
  • Ort: Malmö
  • Förlag: Narenius & Santérius

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15