Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Matematik I för grundlärare åk F-3, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Matematik I för grundlärare åk F-3, 15 hp
Mathematics and Science Education BA (A), Mathematics I for Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: AM003G
  • Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Matematik och ämnesdidaktik
  • Fastställd: 2020-06-18
  • Giltig fr.o.m: 2020-04-01

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla sin förmåga att skapa och genomföra stimulerande lärsituationer i matematik för elever i förskoleklass samt årskurs 1 till 3. Dessutom ska den studerande utveckla ett professionellt förhållningssätt till sin yrkesroll som grundlärare i matematik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

1. Tillämpa och förklara grundläggande matematiska begrepp inom taluppfattning, aritmetik, algebra, funktionslära och programmering, relevanta för undervisning i matematik i förskoleklass och årskurs 1-3.
2. Beskriva F-3 elevers kunskapsutveckling inom taluppfattning, aritmetik, algebra, funktionslära och programmering utifrån grundskolans styrdokument och matematikdidaktisk forskning.
3. Beskriva språkets och kommunikationens betydelse i matematikundervisningen.
4. Diskutera hur praktiska och estetiska lärprocesser kan användas för att stimulera F-3 elevers matematikutveckling.
5. Diskutera utformning av matematikundervisning i förskoleklass och årskurs 1-3 utifrån matematikdidaktisk forskning och beprövad erfarenhet.
6. Redogöra för skolmatematikens syfte och matematikens roll i ett historiskt perspektiv.
7. Planera och genomföra matematikaktiviteter med fokus på det matematiska innehåll som tas upp i kursen, baserat på forskning och beprövad erfarenhet om hur matematikutveckling för elever i förskoleklass och årskurs 1-3 kan stimuleras.
8. Observera, analysera och dokumentera F-3 elevers kunskaper inom matematik för att dra slutsatser om elevers lärande.
9. Använda korrekt och relevant matematiskt och matematikdidaktiskt yrkesspråk.
10. Använda digitala verktyg som lärresurser i matematikundervisningen, samt för eget lärande.
11. Reflektera över sin professionsroll som grundlärare i matematik.
12. Värdera olika lärprocesser som diskuteras i kursen utifrån värdegrund, styrdokument, beprövad erfarenhet och matematikdidaktisk forskning.

Innehåll

- aritmetiska räknelagar och beräkningar inom de naturliga talen, de hela talen och de rationella talen
- algebraiska uttryck och ekvationer, samt linjära och diskreta funktioner
- mönster i talföljder och skapande av algoritmer
- programmering och digitala lärresurser
- ämnesdidaktisk analys av matematiska begrepp, med fokus på grundskolans centrala innehåll: Taluppfattning, Algebra, samt Samband och Förändring.
- olika aspekter av kommunikation i matematik, samt språkets betydelse för matematiklärande
- introduktion till att analysera elevers matematikkunskaper utifrån styrdokumenten
- matematik som vetenskap och matematik som skolämne
- skolmatematikens utveckling och styrdokumentens beskrivning av matematikkunskaper
- matematikens historiska utveckling, bland annat olika talsystem
- matematiken i vardagen, samt vardagskontext i skolmatematiken
- praktiska och estetiska lärprocesser för att stödja elevers matematikutveckling
- introduktion till matematikdidaktisk forskning, och diskussion kring att utforma praktiken utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, självstudier, seminarier, laborationer, fältstudier och grupparbeten. Undervisning bedrivs på campus samt via lärplattformen.

Examination

2001: Historiska kulturers talsystem, Praktisk examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Gruppvis planera och genomföra undervisning. Lärandemål: 1, 4, 7, 9, 12

2002: Taluppfattningsanalys, Skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål: 2, 8, 9

2003: Matematiska begrepp, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig inlämning, samt videopaper. Lärandemål: 1, 2, 9, 10

2004: Didaktisk ämnesanalys, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Gruppvis skriftlig inlämning, samt muntlig redovisning. Lärandemål: 2, 7, 9

2005: Skolmatematiken, styrdokumenten och läraruppdraget, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Individuell skriftlig inlämning, samt gruppvis redovisning. Lärandemål: 5, 6, 11

2006: Programmering och digital teknik, Presentation, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Gruppvis redovisning. Lärandemål: 1, 2, 7, 9, 10, 12

2007: Matematik och kommunikation, Seminarium, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium med individuell skriftlig inlämning. Lärandemål: 2, 3, 12

2008: Skriftlig tentamen i matematik och matematikdidaktik, Salstentamen, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål: 1, 2, 9

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas 3 examinationstillfällen inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Denna kurs kan inte ingå i samma examen som MA138G

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Artikeltitel: Aktuella artiklar, avhandlingar och rapporter, ca 300 sidor.
  • Författare/red: Bråting, K., Sollervall, H., & Stadler, E.
  • Titel: Algebra för lärare
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Helenius, O. & Johansson, M. (Red.).
  • Titel: Att bli lärare i matematik
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Häggström, J., Kilhamn, C. & Fredriksson, M
  • Titel: Algebra i grundskolan
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: NCM
  • Författare/red: Kieran, C. (Ed.)
  • Titel: Teaching and learning algebraic thinking with 5-to 12-year-olds: The global evolution of an emerging field of research and practice
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: ICME13 Monographs. Springer.
  • Författare/red: Löwing, M
  • Titel: Grundläggande aritmetik - matematikdidaktik för lärare
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: McIntosh, A
  • Titel: Förstå och använda tal - en handbok
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: NCM
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i matematik
  • Upplaga: Senaste revideringen
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan i matematik
  • Upplaga: Senaste revideringen
  • Författare/red: Solem, I. H., Alseth, B. & Nordberg, G
  • Titel: Tal och Tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15