Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap AV, Matematikdidaktik för ämneslärare, gymnasieskolan, påbyggnad, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap AV, Matematikdidaktik för ämneslärare, gymnasieskolan, påbyggnad, 15 hp
Mathematics and Science Education MA, Mathematics Education for Upper Secondary Teachers, Developing Course, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: AM006A
- Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Matematik och ämnesdidaktik
- Fastställd: 2022-06-05
- Giltig fr.o.m: 2022-07-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och färdigheter i hur man med olika undervisningsformer stimulerar elevernas matematiska utveckling. Den studerande ska utveckla förmågan att självständigt analysera, reflektera över och kritiskt ta ställning till matematikens innehåll och undervisningsformer samt analysera, bedöma och betygsätta elevers matematikkunskaper. Den studerande ska vidare tillägna sig breddade och fördjupade kunskaper om aktuell matematikdidaktisk forskning och ämnesdidaktiska teorier.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för och värdera matematikens idéhistoria i skolmatematiken
2. beskriva och reflektera kring olika matematikdidaktiska begrepp och teorier, samt hur dessa bidrar till elevers matematiska kunskapsutveckling
3. analysera, bedöma och betygsätta elevers matematikkunskaper med grund i didaktisk teori
4. kritiskt granska och utvärdera undervisningsformer, särskilt avseende användning av IKT, läromedel, laborativt material
5. självständigt planera och genomföra matematiska aktiviteter i pedagogisk verksamhet
6. genomföra och presentera en fältstudie med vetenskaplig prägel
7. redogöra för och reflektera kring matematikdidaktiska forskningsproblem, med stöd i didaktisk teori och i relation till beprövad erfarenhet
Innehåll
- Matematikens idéhistoria i skolmatematiken
- Matematikdidaktiska undervisningsformer
- Planering och genomförande av matematikundervisning
- Utvärdering av olika undervisningsformer
- Analys av IKT, läromedel och laborativt material
- Bedömning och betygssättning
- Fördjupning i matematikdidaktiska forskningsproblem
- Verksamhetsnära fältstudie
Behörighet
Minst 150 hp inom Lärarutbildning - Ämneslärare med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, varav Matematik GR (A), 30 hp samt Matematikdidaktik för ämneslärare, gymnasieskolan, introduktion, 15 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops
Examination
2201: Matematikens idéhistoria, Muntlig och skriftlig presentation, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Lärandemål: 1
2202: Matematikdidaktiska begrepp och teorier, Seminarium, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Lärandemål: 2
2203: Matematikdidaktiska forskningsproblem, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Lärandemål: 7
2204: Bedömning av elevers matematikkunskaper, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål: 2, 3
2205: Planera, genomföra och utvärdera laborativ matematikundervisning, Skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål: 2, 4, 5
2206: Genomföra och presentera en fältstudie, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål: 2, 4, 6, 7
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas 3 examinationstillfällen inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Boesen, J., Emanuelsson, G., Ryding, R., Wallby A., & Wallby, K. (red.)
- Titel: Lära och undervisa matematik: Internationella perspektiv
- Upplaga: 2006
- Förlag: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM)
- Författare/red: Lindström, Lars, Lindberg, Viveca och Pettersson, Astrid
- Titel: Pedagogisk bedömning: Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Skott, Jeppe, Hans C. Hansen, Kristine Jess och John Schou
- Titel: Matematik för lärare: Ypsilon grundbok, Band 1 och 2
- Upplaga: 2010
- Förlag: Gleerups
- Författare/red: Skott, Jeppe, Jess, Kristine och Hansen, Hans C.
- Titel: Matematik för lärare: Delta Didaktik
- Upplaga: 2010
- Förlag: Gleerups
Referenslitteratur
- Författare/red: Kiselman, C. Mouwits, L.
- Titel: Matematiktermer för skolan
- Upplaga: 2008
- Förlag: NCM
Aktuella artiklar, avhandlingar och rapporter tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket