Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Matematik I för grundlärare F-3, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Matematik I för grundlärare F-3, 7,5 hp
Mathematics and Science Education BA (A), Mathematics I for Primary School Teachers, Pre-school Class and Year 1-3, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: AM006G
  • Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
  • Fastställd: 2020-04-04
  • Senast ändrad: 2023-01-13
  • Giltig fr.o.m: 2023-07-01

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla sin förmåga att skapa och genomföra stimulerande lärsituationer i matematik för elever i förskoleklass samt årskurs 1 till 3. Dessutom ska den studerande utveckla ett professionellt förhållningssätt till sin yrkesroll som grundlärare i matematik

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Tillämpa och förklara grundläggande matematiska begrepp inom taluppfattning och aritmetik relevanta för undervisning i matematik i förskoleklass och årskurs 1-3.
2. Beskriva F-3 elevers kunskapsutveckling inom taluppfattning och aritmetik utifrån grundskolans styrdokument och matematikdidaktisk forskning.
3. Diskutera utformning av matematikundervisning i förskoleklass och årskurs 1-3 utifrån matematikdidaktisk forskning och beprövad erfarenhet.
4. Redogöra för skolmatematikens syfte och matematikens roll i ett historiskt perspektiv.
5. Planera och genomföra matematikaktiviteter med fokus på det matematiska innehåll som tas upp i kursen, baserat på forskning och beprövad erfarenhet om hur matematikutveckling för elever i förskoleklass och årskurs 1-3 kan stimuleras.
6. Observera, analysera och dokumentera F-3 elevers kunskaper inom matematik för att dra slutsatser om elevers lärande.
7. Använda korrekt och relevant matematiskt och matematikdidaktiskt yrkesspråk.
8. Reflektera över sin professionsroll som grundlärare i matematik.
9. Värdera olika lärprocesser som diskuteras i kursen utifrån värdegrund, styrdokument, beprövad erfarenhet och matematikdidaktisk forskning.

Innehåll

- aritmetiska räknelagar och beräkningar inom de naturliga talen, de hela talen och de rationella talen
- ämnesdidaktisk analys av matematiska begrepp, med fokus på grundskolans centrala innehåll: Taluppfattning.
- introduktion till att analysera elevers matematikkunskaper utifrån styrdokumenten
- matematik som vetenskap och matematik som skolämne
- skolmatematikens utveckling och styrdokumentens beskrivning av matematikkunskaper
- matematikens historiska utveckling, bland annat olika talsystem
- matematiken i vardagen, samt vardagskontext i skolmatematiken
- introduktion till matematikdidaktisk forskning, och diskussion kring att utforma praktiken utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Behörighet

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, självstudier, seminarier, laborationer, fältstudier och grupparbeten. Undervisning bedrivs på campus samt via lärplattformen.

Examination

2001: Tentamen i matematik och matematikdidaktik, Salstentamen, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål: 1, 2, 7

2002: Taluppfattningsanalys, Skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål: 2, 3, 6, 7, 9

2003: Matematiska begrepp, Skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Lärandemål: 1, 2, 5, 7

2004: Historiska kulturers talsystem, Praktisk examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Gruppvis planera och genomföra undervisning. Lärandemål: 1, 5, 7, 9

2005: Skolmatematiken, styrdokumenten och läraruppdraget, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Individuell skriftlig inlämning, samt gruppvis muntlig redovisning. Lärandemål: 3, 4, 8

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Artikeltitel: Aktuella artiklar, avhandlingar och rapporter, ca 300 sidor
  • Författare/red: Helenius, O. & Johansson, M. (Red.).
  • Titel: Att bli lärare i matematik
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: McIntosh, A.
  • Titel: Förstå och använda tal: En handbok
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: NCM
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kommentarmaterial till kursplan i matematik
  • Upplaga: Senaste revideringen
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan i matematik
  • Upplaga: Senaste revideringen
  • Författare/red: Solem, I. H., Alseth, B. & Nordberg, G
  • Titel: Tal och Tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23