Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (C), Verksamhetsförlagd utbildning II för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (C), Verksamhetsförlagd utbildning II för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp
Mathematics and Science Education BA (C), Teaching Practice Placement II for Subject Teachers in Upper Secondary School, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: AM014G
- Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
- Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Matematik och ämnesdidaktik
- Fastställd: 2021-09-20
- Giltig fr.o.m: 2022-01-01
Syfte
Kursens syfte är att ge den studerande möjlighet att utveckla en djupare professionell förståelse av skolans verksamhet och innehållet i lärares ledarskap samt utveckla de kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt som är centrala för utövandet av detta. Det sker genom att den studerande under handledning får möjlighet att delta i arbetet vid en skola och genomföra arbetsuppgifter som hör till ämneslärares dagliga yrkesutövning. Särskilt fokus läggs på utvecklandet av matematikämnets didaktik samt pedagogisk och yrkesetisk kompetens. Kursen är förlagd till gymnasieskolan och undervisningsverksamhet kopplad till ämnet matematik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• uppvisa en professionell hållning genom att dels utöva ett fungerande ledarskap, dels kunna reflektera över ledarskapets innehåll, dimensioner, utmaningar och yrkesetiska aspekter
• i kommunikation med elever, personal och föräldrar både i grupp och enskilt, uppvisa förmåga att lyssna, tala och bemöta människor på ett respektfullt och inkännande sätt
• reflektera över skolans arbete med hållbar utveckling med utgångspunkt i dels styrdokument, dels erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen
• beskriva och reflektera över gjorda erfarenheter under den verksamhetsförlagda utbildningen, relatera dem till de teoretiska kunskaper som erhållits i ämnesstudierna i matematik samt inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och på så sätt visa förmåga till integrering av teori och praktik samt självreflektion kring det egna lärandet och yrkesutvecklingen
• redogöra för skolans arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever och relatera till de erfarenheter som den studerande fått under den verksamhetsförlagda utbildningen
• kritiskt reflektera över relationen mellan skolans styrdokument och skolans praktik med utgångspunkt i konkreta exempel från såväl forskning, styrdokument som egna erfarenheter
• under handledning utveckla, planera och genomföra undervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument samt ämnesteoretiska kunskaper och ämnesdidaktisk forskning i syfte att främja varje elevs lärande och utveckling
• beskriva och reflektera kring den egna undervisningen med utgångspunkt i såväl allmän- som ämnesdidaktisk forskning och motivera de didaktiska och pedagogiska valen med hjälp av en diskussion kring elevernas behov och utveckling, aktuella styrdokument och olika lärandeteorier
• relatera det egna ledarskapet och bemötandet av elever, föräldrar och kollegor till de etiska principer som genomsyrar läraryrket samt reflektera över hur dessa är relaterade till skolans värdegrund och samhällets grundläggande demokratiska värderingar
• använda digitala verktyg i undervisningen och utvärdera detta genom att dels peka på utmaningar, dels reflektera över dess didaktiska potential i det egna ämnet.
• tillämpa god kommunikativ förmåga i yrkesskrivande som stöd för den pedagogiska verksamheten
Innehåll
Kursen består av fem veckors verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Utbildningen innehåller både planering och genomförande av pedagogiska aktiviteter med eget ansvar (under handledning), men också auskultation och observation i samband med olika verksamheter i skolans vardag. Därigenom kan den studerande både pröva och fördjupa sina lärar- och ämneskunskaper.
Behörighet
Pedagogik GR (A), Utbildningsvetenskaplig kärna I, ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, 22,5 hp och Pedagogik GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning I för ämneslärare i gymnasieskolan. Vidare krävs Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Matematikdidaktik för ämneslärare, gymnasieskolan, introduktion, 15 hp, och minst 30 hp i ämnet matematik.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i de ämnesstudier som den studerande är antagen i. Denna kurs genomförs i skolämnet matematik. Undervisningen består främst av handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen, men även av seminarier på campus. Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.
Examination
I101: Portfolio, Inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
P101: Praktik (VFU), 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en VFU-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare VFU-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
R101: Skriftlig rapport, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Ämnesdidaktisk uppgift.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
För förtida avbrott med avskiljande från VFU hänvisas till 4 kap § 6 Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta ska en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bronäs, Agneta & Runebou, Niclas
- Titel: Ämnesdidaktik. En undervisningskonst
- Upplaga: 2016, Upplaga 2:3
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Jeppe Skott, Kristine Jess och Hans Christian Hansen
- Titel: Matematik för lärare, Delta Didaktik
- Upplaga: 2010
- Förlag: Gleerups
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för gymnasieskola
- Upplaga: Senaste revidering
- Webbadress: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/laroplan-gy11-for-gymnasieskolan
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Ämnesplan för matematik
- Upplaga: Senaste revidering
Litteratur från tidigare genomförda ämneskurser tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket