Bild GR (A), Bild för grundlärare i fritidshem, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Bild GR (A), Bild för grundlärare i fritidshem, 30 hp
Art (BA), Art for Teachers in Leisure Education, 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: BD001G
- Ämne huvudområde: Bild
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2012-10-09
- Senast ändrad: 2012-11-26
- Giltig fr.o.m: 2013-01-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall utveckla kunskaper inom ämnet bild för att kunna undervisa i ämnet, integrera bildskapande i andra ämnen och ämnesområden samt leda bildskapande aktiviteter i skola och fritidshem.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- ha tillägnat sig kunskaper i hur man kan skapa bilder i olika material med hantverksmässiga och digitala och tekniker och verktyg
- kunna reflektera och resonera kring lärandeprocesser och bildframställning kopplat till grundskolans årskurser F-3 samt fritidshem
- kunna skapa och använda bilder som uttrycksform och kommunikationsmedel, samt tillägna sig bildämnets didaktik med fokus på arbete i grundskolans tidigare år samt fritidshem
- ha tillägnat sig kunskaper i hur man stimulerar och uppmuntrar barn och ungdomar till olika bildskapande arbeten
-ha förståelse för hur estetiska lärprocesser kan bidra till lärande, samt hur skapande arbetssätt genom sina varierade uttrycksmöjligheter och lärandeformer också kan vara specialpedagogiska redskap
- ha tillägnat sig kunskaper om bilders betydelse ur ett jämställdhetsperspektiv utifrån samhället och demokratins värdegrund
- kunna analysera olika bilders innehåll och uttryck
- redovisa förmåga att arbeta med bild som redskap integrerat i andra ämnen och ämnesområden i skola och fritidshem
- ha kännedom om relevant forskning kopplat till undervisning i ämnet bild
- ha tillägnat sig kunskaper i planering av undervisning i ämnet bild, samt bedömning av bildskapande arbete i grundskolans tidigare år samt fritidshem
Innehåll
Kursen har följande innehåll:
- grunder i bildskapande, bildintegrering i andra ämnen och ämnesområden, bildämnets didaktik samt metoder och material för bildframställning i såväl digitala som hantverksmässiga tekniker
- metoder för reflektion kring bilder och bildskapande lämpliga i grundskolans årskurser F-3 samt fritidshem
- mediers roll i barn och ungdomskultur
- arbete och arbetssätt med mål att utveckla den egna kreativiteten samt förmågan att kommunicera med och reflektera kring bilder och bildframställning
- samverkan med kulturinstitutioner i samhället kopplat till den pedagogiska verksamheten
- jämställdhet, genus och demokrati kopplat till bilder i vårt samhälle och till pedagogisk verksamhet i grundskolans klasser F-3 samt fritidshem
- bedömning, resonemang kring lärande kopplat till skapande och aktuell forskning inom bildpedagogik
Behörighet
Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och praktiska/konstnärligt skapande arbeten är huvudform för att nå kunskapsmålen, och där seminarier och egen dokumentation i portfolio är huvudform för insikter och förståelse. Kreativitet och pedagogiska/didaktiska reflektioner står i centrum, där fokus i det egna portfolioarbetet är arbete inom grundskolans F-3 samt fritidshem.
Undervisningen är upplevelsebaserad och består av gruppövningar, eget konstnärligt skapande, praktiska tillämpningar samt seminarier där studenten tränar kursens färdighetsmål. Vi använder olika kommunikationsformer, och undervisningen grundar sig också på den gemensamma erfarenheten i gruppen.
Examination
Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. En del av examinationen är i form av en portfölj, där en stor del av kursens moment dokumenteras i text och bild med didaktiska kommentarer, egna reflektioner samt kopplingar till kurslitteratur och styrdokument. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Studentens kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt i portfolion eller muntligt under praktiska moment. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och institutionsstyrelsen. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Antal - Lundström, Ilona
- Titel: Estetiska aktiviteter som pedagogiskt redskap – Rapport från ett pågående interkulturellt skolutvecklingsprojekt
- Upplaga: 2006
- Förlag: Eskilstuna kommun
- Kommentar: 164 s. pdf – fil
- Författare/red: Fagerlund, Birgitta, Moqvist, Lillemor
- Titel: Låt barnen skapa: språkutveckling genom bilder
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2010
- Förlag: Hallgren och Fallgren
- Kommentar: 250 s.
- Författare/red: Falk-Lundqvist, Åsa
- Titel: Fantasi och lekfullhet i lärandet – gestaltande arbete i skola och särskola
- Ort: Kristianstad
- Upplaga: 2007
- Förlag: Cura Bokförlag AB
- Kommentar: 91 s.
- Författare/red: Frid, Johan
- Titel: Intro Bild
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2005
- Förlag: Didacta; Löddeköpinge
- Kommentar: 312 s.
- Författare/red: Lundquist, Daniel, Viklund, Klas
- Titel: Svenska filminstitutet, Först såg vi en film
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Myndigheten för skolutveckling
- Kommentar: 215 s. Lånas ut av institutionen.
- Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
- Titel: Den andra möjligheten – estetik och kultur i skolans lärande
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: pdf-fil
- Författare/red: Sahlin, Åke
- Titel: Stäng inte av! Film som verktyg för samtal
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Elanders Grotab
- Webbadress: www.medieradet.se/templates/Shopindex.aspx?id=120&cat=9
- Kommentar: Mediarådet – publikationer – rapporter pdf 109 s.
- Författare/red: Skoglund, Elisabet
- Titel: Alla kan måla - med momentmetoden
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009
- Förlag: Fortbildning AB
- Kommentar: 92 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kursplaner och betygskriterier
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
- Kommentar: Pdf-fil
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
- Kommentar: Kan laddas ner som pdf 281 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: 45 s.
- Författare/red: Åberg, Ann & Lentz Taguchi, Hillevi
- Titel: Lyssnandets pedagogik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Kommentar: 149 s
- Författare/red: Åkerman, Ingmari
- Titel: Liten konsthistoria för barn med bild
- Ort: Halmstad
- Upplaga: 2008
- Förlag: Serholt läromedel
- Kommentar: 108 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Karlsson, Sten-Gösta, Lövgren, Staffan
- Titel: Bilder i skolan
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 256 s.
- Författare/red: Sparrman, Ann
- Titel: Barns visuella kulturer - skolplanscher och idolbilder
- Ort: Danmark
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 192 s.
- Författare/red: Strandberg, Leif
- Titel: Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Nordstedts akademiska förlag
- Kommentar: 208 s.
- Författare/red: Öhman-Gullberg, Lisa
- Titel: Laddade bilder – Representation och meningsskapande i unga tjejers filmberättande
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Stockholms Universitet Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete
- Kommentar: 166 s. Pdf – fil.