Bild GR (A), Bildskapande som pedagogiskt verktyg för fritidspedagoger. Ingår i Lärarlyftet II, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Bild GR (A), Bildskapande som pedagogiskt verktyg för fritidspedagoger. Ingår i Lärarlyftet II, 30 hp
Art Ba, Creative Art as Teaching Tool for Teachers in Leisure Education

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: BD001U
  • Ämne huvudområde: Bild
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2012-05-15
  • Senast ändrad: 2013-05-28
  • Giltig fr.o.m: 2013-01-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla:
- sin egen förmåga i bildskapande, med olika material och tekniker inklusive de digitala
- kunskaper i bildämnets didaktik mot de aktuella åldrarna inom fritidspedagogisk verksamhet och grundskolans årskurs F-6
- sin egen lust och kreativitet, i syfte att stimulera barn och ungdomar till bildskapande arbete
- sina kunskaper i att integrera estetiska lärprocesser i andra ämnen och ämnesområden

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha tillägnat sig kunskaper i hur man kan skapa bilder i olika material med hantverksmässiga och digitala tekniker och verktyg
- kunna dokumentera, reflektera och resonera kring lärandeprocesser och bildframställning kopplat till fritidspedagogens verksamhetsområde
- kunna skapa och använda bilder som uttrycksform och kommunikationsmedel, samt tillägna sig bildämnets didaktik med fokus på fritidspedagogens verksamhetsområde
- ha tillägnat sig kunskaper i hur man stimulerar och uppmuntrar barn och ungdomar till olika bildskapande arbeten
- ha förståelse för hur estetiska lärprocesser kan bidra till lärande, samt hur skapande arbetssätt genom sina varierade uttrycksmöjligheter och lärandeformer också kan vara specialpedagogiska redskap
- ha tillägnat sig kunskaper om bilders betydelse ur ett jämställdhetsperspektiv utifrån samhällets och demokratins värdegrund
- kunna analysera olika bilders innehåll och uttryck
- ha kännedom om relevant forskning kopplat till undervisning i ämnet bild
- ha tillägnat sig kunskaper i planering av undervisning i ämnet bild
- ha tillägnat sig kunskaper i bedömning av bildskapande arbete inom fritidspedagogens verksamhetsområde

Innehåll

Kursen består av delmomenten Bildskapande och lärande, 15 hp, samt Bildspråk och kommunikation, 15 hp.
Delmoment 1, Bildskapande och lärande, 15 hp: I detta moment ingår grunder i bildskapande, bildintegrering och tematiskt arbete, bildämnets didaktik, metoder och material för bildframställning samt metoder för reflektion kring bilder och bildskapande.
Delmoment 2, Bildspråk och kommunikation, 15 hp: I detta moment ingår mediers roll i barn- och ungdomskultur, bilduttryck i praktik och teori, bildämnets didaktik, metoder och material för bildframställning samt jämställdhet, genus och demokrati kopplat till bilder i vårt samhälle och till pedagogisk verksamhet.

Behörighet

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av Fritidspedagoger eller motsvarande som har en examen enbart inriktad mot fritidshem eller fritidshem och förskola som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:223) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning

Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, litteraturstudier, praktiska tillämpningar, seminarier samt självstudieuppgifter. Undervisningen kan ske med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

A100: Bildskapande och lärande, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

A200: Bildspråk och kommunikation, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. En del av examinationen är i form av portfölj där en stor del av kursens moment dokumenteras i text och bild med didaktiska kommentarer, egna reflektioner samt kopplingar till kurslitteraturen.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Antal - Lundström, Ilona
  • Titel: Estetiska aktiviteter som pedagogiskt redskap – Rapport från ett pågående interkulturellt skolutvecklingsprojekt
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Eskilstuna kommun
  • Kommentar: 164 s. pdf – fil
  • Författare/red: Fagerlund, Birgitta, Moqvist, Lillemor
  • Titel: Låt barnen skapa: språkutveckling genom bilder
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Hallgren och Fallgren
  • Förlag: 2010
  • Kommentar: 250 s.
  • Författare/red: Falk-Lundqvist, Åsa
  • Titel: Fantasi och lekfullhet i lärandet – gestaltande arbete i skola och särskola
  • Ort: Kristianstad
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Cura Bokförlag AB
  • Kommentar: 91 s.
  • Författare/red: Frid, Johan
  • Titel: Intro Bild
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Didacta
  • Författare/red: Lundquist, Daniel, Viklund,Klas, Svenska filminstitutet
  • Titel: Först såg vi en film
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Myndigheten för skolutveckling
  • Kommentar: 215 s. Lånas ut av institutionen.
  • Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
  • Titel: Den andra möjligheten – estetik och kultur i skolans lärande
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: pdf-fil.
  • Författare/red: Sahlin, Åke
  • Titel: Stäng inte av! Film som verktyg för samtal
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Elanders Grotab
  • Webbadress: www.medieradet.se/templates/Shopindex.aspx?id=120&cat=9
  • Kommentar: Mediarådet – publikationer – rapporter pdf 109 s.
  • Författare/red: Skoglund, Elisabet
  • Titel: Alla kan måla – med momentmetoden
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Fortbildning AB
  • Kommentar: Kommentar: 92 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplaner och betygskriterier
  • Upplaga: 2011
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
  • Kommentar: Pdf-fil
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan
  • Upplaga: 2011
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
  • Kommentar: 14 s. Pdf-fil
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
  • Kommentar: 45 s.
  • Författare/red: Åberg, Ann & Lentz Taguchi, Hillevi
  • Titel: Lyssnandets pedagogik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 156 s.
  • Författare/red: Åkerman, Ingmari
  • Titel: Liten konsthistoria för barn med bild
  • Ort: Halmstad
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Serholt läromedel
  • Kommentar: 108 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Karlsson, Sten-Gösta & Lövgren , Staffan
  • Titel: Bilder i skolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 256 s.
  • Författare/red: Sparrman, Ann
  • Titel: Barns visuella kulturer - skolplanscher och idolbilder
  • Ort: Danmark
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 192 s.
  • Författare/red: Strandberg, Leif
  • Titel: Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Nordstedts akademiska förlag
  • Kommentar: 208 s.
  • Författare/red: Öhman-Gullberg, Lisa
  • Titel: Laddade bilder – Representation och meningsskapande i unga tjejers filmberättande
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Stockholms Universitet Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete
  • Kommentar: 166 s. Pdf – fil.

Litteratur som kompletterar delmomenten väljs av de studerande i samråd med ansvarig lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15