Bild GR (A), Bild, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Bild GR (A), Bild, 30 hp
Art A, Art, 30 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: BD002G
  • Ämne huvudområde: Bild
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2012-10-09
  • Giltig fr.o.m: 2013-01-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten skall utveckla kunskaper inom ämnet bild för att kunna undervisa i ämnet, integrera bildskapande i andra ämnen och ämnesområden samt leda bildskapande aktiviteter i skola och förskola.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- ha tillägnat sig kunskaper och grunder i hur man kan skapa bilder i olika material med hantverksmässiga och digitala och tekniker och verktyg
- kunna reflektera och resonera kring lärandeprocesser och bildframställning kopplat till skola och förskola
- kunna skapa och använda bilder som uttrycksform och kommunikationsmedel, samt vissa kunskaper kring bildämnets didaktik
- ha tillägnat sig kunskaper i hur man stimulerar och uppmuntrar barn och ungdomar till olika bildskapande arbeten
- ha förståelse för hur estetiska lärprocesser kan bidra till lärande
- ha tillägnat sig vissa kunskaper om bilders betydelse ur ett jämställdhetsperspektiv utifrån samhället och demokratins värdegrund
- ha tränat på att analysera olika bilders innehåll och uttryck
- redovisa förmåga att arbeta med bild som redskap integrerat i andra ämnen och ämnesområden i skola och förskola
- ha tillägnat sig kunskaper i planering av undervisning i ämnet bild

Innehåll

Kursen består utav två delmoment med följande innehåll och omfattning:

Delmoment 1: Bildskapande och lärande, 15 hp
- I detta moment ingår grunder i bildskapande, bildintegrering och tematiskt arbete, bildämnets didaktik samt metoder och material för bildframställning.

Delmoment 2: Bildspråk och kommunikation, 15 hp
- I detta moment ingår mediers roll i barn och ungdomskultur, bilduttryck i praktik och teori, bildämnets didaktik samt metoder och material för bildframställning.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, litteraturstudier, praktiska tillämpningar, seminarier samt självstudieuppgifter.
Undervisningen kan ske på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stora delar av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk

Examination

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter, skriftliga och muntliga redovisningar. En del av examinationen är i form av en portfölj, där en stor del av kursens moment dokumenteras i text och bild med didaktiska kommentarer, egna reflektioner samt kopplingar till kurslitteraturen. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Ny tentamen i betygshöjande syfte (plussning) får ej förekomma inom Mittuniversitetet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Skoglund, Elisabet
  • Titel: Lusten att skapa
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Berghs förlag
  • Kommentar: 144 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan, LPfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Reviderad 2010
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
  • Kommentar: Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2010:35 16 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
  • Kommentar: Kan laddas ner som pdf 281 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Grundskolan: Kursplaner och betygskriterier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 117 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Grundskolan: Kursplaner och betygskriterier. Kommentarer
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 56 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 37 s.
Moment 1
  • Författare/red: Barnes, Rob
  • Titel: Lära barn skapa: Kreativt arbete med barn
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 176 s.
  • Författare/red: Frid, Johan
  • Titel: Intro Bild
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Didacta
  • Kommentar: 312 s.
  • Författare/red: Wallin, Karin
  • Titel: Pedagogiska kullerbyttor
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: 131 s.
Moment 2
  • Författare/red: Barnes, Rob
  • Titel: Lära barn skapa: Kreativt arbete med barn
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 176 s.
  • Författare/red: Carlsson, Ulla
  • Titel: Våld och pornografi i media - svenska folkets åsikter
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Mediarådet
  • Kommentar: 33 s. Pdf
  • Författare/red: Frid, Johan
  • Titel: Intro Bild
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Didacta
  • Författare/red: Lundquist, Daniel, Viklund,Klas, Svenska filminstitutet
  • Titel: Först såg vi en film
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Myndigheten för skolutveckling
  • Kommentar: 215 s. Lånas ut av institutionen.
  • Författare/red: Sahlin, Åke
  • Titel: Stäng inte av! Film som verktyg för samtal
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Elanders Grotab
  • Webbadress: www.medieradet.se/templates/Shopindex.aspx?id=120&cat=9
  • Kommentar: Mediarådet – publikationer – rapporter pdf 109 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Graffman, Katarina & Fredriksson, Johan
  • Titel: Jag ser mig - En etnografisk studie av barns och ungas förhållande till programmet Idol
  • Ort: Växjö
  • Upplaga: 2010

Litteratur som kompletterar delkurserna väljs av de studerande i samråd med ansvarig lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15