Bild GR (A), Bild för grundlärare i fritidshem, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Bild GR (A), Bild för grundlärare i fritidshem, 30 hp
Art BA (A), Art for Teachers in Leisure Education, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: BD009G
  • Ämne huvudområde: Bild
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Senast ändrad: 2020-05-28
  • Giltig fr.o.m: 2020-08-03

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper inom ämnet bild för att kunna undervisa i ämnet, integrera bildskapande i andra ämnen och ämnesområden samt leda bildskapande aktiviteter i skola och fritidshem.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kunskaper i bildämnets didaktik som krävs för det fritidspedagogiska området, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i syfte att stimulera varje elevs lärande och utveckling
- visa kunskap om praktiska och estetiska lärprocesser
- visa förmåga att tillämpa ämnesdidaktiska metoder i syfte att stimulera alla elevers bildskapande aktiviteter, inklusive elever med specialpedagogiska behov
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg för bildproduktion och reflektera över olika mediers och digitala miljöers betydelse i ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av barnkonventionen
- visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling inom ämnet bild
- visa förmåga att tillvarata elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling

Innehåll

Kursen har följande innehåll:

Delmoment 1: Bildskapande och lärande, 15 hp
- grunder i bildskapande, bildintegrering i andra ämnen och ämnesområden, bildämnets didaktik samt metoder och material för bildframställning i såväl digitala som hantverksmässiga tekniker
- metoder för reflektion kring bilder och bildskapande lämpliga i grundskolans årskurser F-6 samt fritidshem
- arbete och arbetssätt med mål att utveckla den egna kreativiteten samt förmågan att kommunicera med och reflektera kring bilder och bildframställning
- bildskapande som lärandeprocess och innehåll för barn med särskilda behov

Delmoment 2: Bildspråk och kommunikation, 15 hp
- mediers roll i barn och ungdomskultur
- samverkan med kulturinstitutioner i samhället kopplat till den pedagogiska verksamheten
- jämställdhet, genus, demokrati och mångkultur kopplat till bilder i vårt samhälle och till pedagogisk verksamhet i grundskolans klasser F-6 samt fritidshem
- bedömning, betygsättning och resonemang kring lärande kopplat till skapande
- aktuell forskning inom bildpedagogik

Behörighet

Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och praktiska/konstnärligt skapande arbeten är huvudform för att nå kunskapsmålen, och där seminarier och egen dokumentation i portfolio är huvudform för insikter och förståelse. Kreativitet och pedagogiska/didaktiska reflektioner står i centrum, där fokus i det egna portfolioarbetet är arbete inom grundskolans F-6 samt fritidshem.
Undervisningen är upplevelsebaserad och består av gruppövningar, eget konstnärligt skapande, praktiska tillämpningar samt seminarier där studenten tränar kursens färdighetsmål. Vi använder olika kommunikationsformer, och undervisningen grundar sig också på den gemensamma erfarenheten i gruppen.

Examination

2001: Bildskapande och lärande, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2002: Bildspråk och kommunikation, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. En del av examinationen är i form av en portfölj, där en stor del av kursens moment dokumenteras i text och bild med didaktiska kommentarer, egna reflektioner samt kopplingar till kurslitteratur och styrdokument. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Studentens kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt i portfolion eller muntligt under praktiska moment. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen.

Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för
kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för
kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen
inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod BD001G

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Aspán, M. & Balldin, J.
  • Titel: FörUndran: Barns rätt och estetiska uttryck i utbildning.
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Gleerups, Malmö
  • Kommentar: Kapitel i Aspán, J. Balldin, C. Engel & A. Röing Hellberg, (red.). Estetiska uttryck och barns rättigheter i utbildning. Tillgänglig som pdf-fil, 20 s.
  • Författare/red: Frid, J.
  • Titel: Intro - bild: skapa, kommunicera, förstå.
  • Upplaga: (2002)
  • Förlag: Malmö: Didacta
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
  • Upplaga: (2011)
  • Förlag: Stockholm: Skolverket
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan.
  • Upplaga: (2011)
  • Förlag: Stockholm: Skolverket
  • Författare/red: Skåreus, E.
  • Titel: Estetiska ämnen och genus.
  • Upplaga: (red.) (2018)
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Kommentar: Kap 3 & 7
  • Författare/red: Statens Medieråd
  • Titel: Könsnormer i bildspråket.
  • Upplaga: Tillgänglig via: statensmedierad.se/publikationer/nohate/konsnormeribildspraket
  • Förlag: (2017)
  • Författare/red: Åhall, M.
  • Titel: Lärarens guide till bild: teori, praktik, bedömning.
  • Upplaga: (2017)
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur.
  • Författare/red: Åsén, G.
  • Titel: Bildundervisning och lärande genom bilder.
  • Upplaga: (red.) (2017)
  • Förlag: Stockholm: Liber
Moment 2
  • Författare/red: Eriksson, Y. & Göthlund, A.
  • Titel: Möten med bilder: att tolka visuella uttryck.
  • Upplaga: (2012)
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Fagerlund, B. & Moqvist, L
  • Titel: Låt barnen skapa: språkutveckling genom bilder.
  • Upplaga: (2010)
  • Förlag: Stockholm: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Frid, J. & Nilsson, K
  • Titel: Intro - skapa: bild, färg och form.
  • Upplaga: (2008)
  • Förlag: Malmö: Didacta
  • Författare/red: Janson, M.
  • Titel: Introduktion till filmpedagogik: vita duken som svarta tavlan.
  • Upplaga: (red.) (2016)
  • Förlag: Malmö: Gleerups Utbildning
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
  • Upplaga: (2011)
  • Förlag: Stockholm: Skolverket
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan.
  • Upplaga: (2011)
  • Förlag: Stockholm: Skolverket
  • Författare/red: Statens Medieråd
  • Titel: Könsnormer i bildspråket.
  • Upplaga: (2017)
  • Förlag: Tillgänglig via: statensmedierad.se/publikationer/nohate/konsnormeribildspraket
  • Författare/red: Åhall, M
  • Titel: Lärarens guide till bild: teori, praktik, bedömning.
  • Upplaga: (2017)
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur
  • Författare/red: Åsén, G
  • Titel: Bildundervisning och lärande genom bilder.
  • Upplaga: (2017)
  • Förlag: Stockholm: Liber

Referenslitteratur

Moment 1
  • Författare/red: Aspán, M., Balldin, J., Engel, C. & Röing Hellberg, A
  • Titel: Estetiska uttryck och barns rättigheter i utbildning.
  • Upplaga: (red.) (2017)
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Författare/red: Bendroth Karlsson, M. & Karlsson Häikiö, T.
  • Titel: Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv.
  • Upplaga: (red.) (2014)
  • Förlag: Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: Läs särskilt kapitel 3 & 8
  • Författare/red: Fagerlund, B. & Moqvist, L.
  • Titel: Låt barnen skapa: språkutveckling genom bilder.
  • Upplaga: (2010)
  • Förlag: Stockholm: Hallgren & Fallgren.
  • Författare/red: Frid, J. & Nilsson, K.
  • Titel: Intro - skapa: bild, färg och form.
  • Upplaga: (2008)
  • Förlag: Malmö: Didacta
  • Författare/red: Furness, K.
  • Titel: Formulera: bild och projekt i förskolan.
  • Upplaga: (2017)
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Författare/red: Janson, M.
  • Titel: Introduktion till filmpedagogik: vita duken som svarta tavlan.
  • Upplaga: (red.) (2016)
  • Förlag: (2., [utök.] uppl.) Malmö: Gleerups Utbildning
  • Författare/red: Lidén, A., Schantz, U.V. & Thorgersen, K
  • Titel: De estetiska ämnenas didaktik: utmaningar, processer och protester.
  • Upplaga: (red.) (2018)
  • Förlag: Stockholm: Stockholm University Press
  • Författare/red: Pelo, A.
  • Titel: The language of art: inquiry-based studio practices in early childhood settings.
  • Upplaga: (2007)
  • Förlag: St. Paul, MN: Redleaf Press
  • Författare/red: Åberg, A. & Lenz Taguchi, H.
  • Titel: Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
  • Upplaga: (2005)
  • Förlag: Stockholm: Liber
Moment 2
  • Författare/red: Frid, J.
  • Titel: Intro - bild: skapa, kommunicera, förstå.
  • Upplaga: (2002)
  • Förlag: Malmö: Didacta
  • Författare/red: Furness, K.
  • Titel: Formulera: bild och projekt i förskolan.
  • Upplaga: (2017)
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Författare/red: Hellman, A.
  • Titel: Visuella möjlighetsrum. Gymnasieelevers subektsskapande i bild och medieundervisning.
  • Upplaga: (2017)
  • Förlag: Göteborg: Göteborgs universitet
  • Kommentar: Läs sid 114-124 (Tillgänglig som pdf-fil)
  • Författare/red: Pelo, A.
  • Titel: The language of art: inquiry-based studio practices in early childhood settings.
  • Upplaga: (2007)
  • Förlag: St. Paul, MN: Redleaf Press
  • Författare/red: Sparrman, A.
  • Titel: Barns visuella kulturer: skolplanscher och idolbilder.
  • Upplaga: (2006)
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Strandberg, L.
  • Titel: Vygotskij i praktiken: bland plugghästar och fusklappar.
  • Upplaga: (2017)
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Åberg, A. & Lenz Taguchi, H.
  • Titel: Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
  • Upplaga: (2005)
  • Förlag: Stockholm: Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15