Datateknik GR (A), Datavetenskaplig introduktionskurs, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Datateknik GR (A), Datavetenskaplig introduktionskurs, 7,5 hp
Computer Engineering BA (A), Introduction to Computer Science, 7,5 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: DT013G
  • Ämne huvudområde: Datateknik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2007-08-13
  • Senast ändrad: 2007-10-12
  • Giltig fr.o.m: 2008-06-09

Syfte

Du får grundläggande kunskaper inom det datavetenskapliga området. Kursen behandlar grundläggande begrepp kring hårdvara, operativsystem och programkonstruktion.

Lärandemål

Den studerande skall efter genomgången kurs:
- vara orienterad om funktion och arkitektur hos ett operativsystem, talsystem, logik
- vara orienterad om datorns hårdvara, principerna för nätverk och datakommunikation,
- vara orienterad om algoritmer, datarepresentation, programmeringsspråk, programmeringsmetodik
- vara orienterad om olika principer för datalagring, datastrukturer, filstrukturer och databaser

Innehåll

Avsnitt 1
Bitar, logisk algebra, grindar och talsytem (binärt – hexadecimalt- decimalt)
Operativsystem, datorns bootprocess och administration av processer (time slice, interupt)
Datorns arkitektur (CPU, RAM, buss), maskinkod och exekvering av program (maskincykeln)

Avsnitt 2
Klient-server, nätverkstopologier, internet (adresser, epost, www), nätverksprotokoll, OSI-modellen. Hårdvara och lagringstekniker (RAM, HD, CD, Tape).

Avsnitt 3
Viktiga algoritmkonstruktioner (sekvens, val, upprepning, rekursion)
Problemlösningsmodell: stegvis förfining.
Sökning, sortering.
Programspråk (maskin-, assembler- och högnivåspråk), programmeringsparadigmer
Traditionell programmering: variabler, datatyper, datastrukturer, aritmetik, subrutiner
Från källkod till maskinkod (lexical analysis, parsing, code generation)
Programvaruutveckling, programvarans livscykel, steg i programvaruutvecklingen (Analys – design – implementering – testning)
Moduler, koppling och kohesion, top down – bottom up

Avsnitt 4
Datastrukturer: pekare, arrayer, listor, träd, stackar, köer, egentillverkade datatyper
Filstrukturer: sekventiella filer, textfiler, indexerade filer, hashing
Databaser: relationsdatabaser, redundans, operationer i relationsmodellen (SELECT, PROJECT, JOIN), SQL

Behörighet

Matematik B.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen kan genomföras som campuskurs eller som webbaserad distanskurs utan samlingar. Olika genomföranden ställer olika krav på lärare och student. Vid varje kurstillfälle framgår vilken undervisningsform som kommer att tillämpas. Kursarbetets omfattning uppskattas till ca 200 timmar.

Campuskurs:
Undervisningen består av cirka 32 timmar (16 %) föreläsningar och 32 timmar (16 %) handledda laborationer. Cirka 136 timmar (68 %) av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, förberedelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter samt förberedelser för tentamen. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Webbaserad distanskurs utan samlingar:
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningsplattformen utifrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via e-post eller diskussionsgrupper. För varje student avsätts cirka 5 timmars handledningstid. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Examination

3 hp, L101: Laborationer
Betyg: Underkänd (F) eller Godkänd (P)

4,5 hp, T101: Tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Kursen indelas i fyra avsnitt 1 - 4. Till varje avsnitt hör en quiz, en inlämningsuppgift, en laboration och en del i skriftlig tentamen.

För godkänt betyg krävs godkänt på samtliga quizar, laborationer och tentamensdelar var för sig.
För godkänt på en tentamensdel krävs minst 50% rätt på den delen.

För högre betyg beräknas en poängsumma utifrån nedanstående maximala poäng per avsnitt

Avsnitt____Inlämningsuppgift____Tentamen
1__________9___________________10
2_________11___________________11
3_________15___________________22
4__________7____________________6

Betyg
A 85
B 71
C 57
D 43
E 29

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Denna kurs är den första av förkunskapsgivande kurser inom datateknik.
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kod DTAA83.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Brookshear J Glenn
  • Titel: Computer Science an overview
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Addison-Wesley

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15