Datateknik GR (A), Objektorienterad programmering i Java, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik GR (A), Objektorienterad programmering i Java, 7,5 hp
Computer Engineering BA (A), Object Oriented Programming in Java, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT021G
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Informationssystem och -teknologi
- Fastställd: 2007-06-15
- Senast ändrad: 2018-01-02
- Giltig fr.o.m: 2017-01-01
Syfte
Objektorienterad programmering innebär bland annat hantering av klasser och objekt. Kursen lär ut hur man utifrån en problembeskrivning konstruerar ett, enligt objektorienterade principer, händelsestyrt program med grafiskt användargränssnitt.
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall du kunna:
- utforma och implementera klasser genom att dels återanvända befintliga klasser
genom specialisering och dels skapa helt egna klasstrukturer,
- bedöma klassers gränssnitt mot andra komponenter med avseende på
medlemssignaturernas utformning,
- förstå och använda Collections för att utnyttja t.ex. länkade listor eller mängder,
- förstå och använda undantagshantering samt gränssnitt i syfte att skapa hållbara
komponenter,
- skapa och utforma grafiska användargränssnitt med stöd av händelsestyrd
programmering. I målsättningen ingår såväl de vanliga typerna av
komponentbaserade grafiska gränssnitt som tvådimensionell grafik, och
- enkel filhantering med textfiler.
Innehåll
- Klasser och Objekt
- Metoder
- Arv
- Överlagring och abstrakta superklasser
- Använda befintliga interface och känna till implementering av interface
- Collections
- Undantagshantering
- Komponentbaserade grafiska användargränssnitt med AWT och Swing
- Tvådimensionell grafik
- Händelsestyrd programmering
- Applets
- Strömmar kopplade till textfiler
- Introduktion till UML (Unified Modelling Language)
Behörighet
Datateknik GR (A), Inledande programmering i Java, 7,5 hp, alternativt Datateknik GR (A), Objektbaserad programmering i C++, 7,5 hp
eller
Datateknik A, Inledande programmering i Java, 5 p, alternativt Datateknik A, Objektbaserad programmering i C++, 5 p.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av cirka 24 timmar (12 %) föreläsningar, 26 timmar (13 %) laborationer. Cirka 150 timmar (75 %) av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, förberedelser för laboration, eget laborerande, inlämningsuppgifter och tentamensförberedelser. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Examination
L101: Laborationer, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
T101: Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
3 hp, L101: Laborationer
Betyg: Underkänd (F) eller Godkänd (P)
4,5 hp, T101: Tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod DTAA99.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Skansholm J.
- Titel: Java direkt med Swing
- Upplaga: 2003, 4:e eller senare
- Förlag: Studentlitteratur