Datateknik GR (A), Flashapplikationer och Photoshop, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Datateknik GR (A), Flashapplikationer och Photoshop, 7,5 hp
Computer Engineering BA (A), Flash Applications and Photoshop, 7.5 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: DT049G
  • Ämne huvudområde: Datateknik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2009-03-16
  • Senast ändrad: 2009-09-24
  • Giltig fr.o.m: 2009-08-31

Syfte

Här lär du dig skapa och hantera bilder och flashapplikationer för webben. Bildbehandlingens fokus är bilder för hemsidor och att få dessa att passa ihop. Du lär dig att använda färdiga komponenter som knappar och menyer i Flash men också att skapa egna samt att skapa animationer och bilder. I huvudsak används de grafiska verktygen men du introduceras även i skriptspråket Actionscript.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs:
- med ett pixelbaserat bildbehandlingsprogram kunna skapa och anpassa bilder för användning dels på en webbplats, dels i Flash. I detta ingår bakgrund, logotyp, favicon och övriga bilder. Bilderna ska passa ihop form- och färgmässigt samt ha en lämplig komprimering.

- kunna känna igen och beskriva artefakter och egenskaper för de viktigaste bildfilformaten samt kunna beräkna storlek på okomprimerade bildfiler.

- redogöra för centrala begrepp för bilder och färger.

- kunna producera en flashapplikation som innehåller interaktion baserad på standardkomponenter och egna knappar, animeringar samt händelsedriven skriptprogrammering.

- kunna redogöra för centrala begrepp inom animering och styrning av multimedia.

Innehåll

Bildbehandling:
- Praktik
Filhantering: råoriginal, arbetskopia, slutversion, katalogstruktur, filnamn. Bildredigering: markera, låsa, klippa, klistra, flytta, sudda, transformera, rita, lager, filter, beskärning, text, maskering. Favicon, Färgmatchning mot färgskala, komprimering.

- Teori
Bit, Byte, hex, rgb, storleksberäkning. Filformat: jpeg, gif, png, bmp, tiff, artefakter, för- och nackdelar, egenskaper. Komprimering: lossy, lossless, färgpaletter, indexering. Interlacing. Vektorbaserad (objekt), pixelbaserad, rastrering, tracing. Opacitet, alfakanal, osynlig färg. Bakgrundsbild, logotyp. Bildskärmsupplösning.

Flashapplikationer:
- Praktik
Flash som ritverktyg, import och inladdning av media, animering, movieclip, använda standardkomponenter, skapa knappar, statisk och dynamisk text, introduktion till actionscript, Skalning vs fontstorlek, ljud, filformat, externa variabler.

- Teori
Vad är Flash? Vad är interaktivitet? Tillgänglighet/användbarhet. Animering: tidslinje, bildrutor(frames), bildhastighet (framerate), Nyqvist teorem, lager (layer), nyckelrutor (keyframes), scener. Master animator, inbetween artist, motion tween, shape tween, var och när ska animering ske. Styrning: explicit styrning, direkt styrning, proceduriell styrning, låsningsstyrning, händelsestyrning , rörelsestyrning, simulering. Import vs inladdning. Symboler, komponenter, instanser, attribut, attributhierarki. Händelsestyrd programmering.

Projekt:
Projektspecifikation, bildmanus (storyboard), grafisk profil. Skapa och lägga in egna bilder och flashapplikationer i ett HTML-dokument samt att publicera detta på webben. Strukturerad filhantering och flashproduktion.

Behörighet

samt Eng A från gymnasiet.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Webbaserad distanskurs utan samlingar:
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningsplattformen utifrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via e-post eller diskussionsgrupper. För varje student avsätts cirka 5 timmars handledningstid. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Examination

3.0 hp, L101: Laborationer
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)

1,5 hp, T101: Teorifrågor
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)

3,0 hp, P101: Projekt
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Kursen indelas i tre avsnitt: Bildbehandling, Flashapplikationer och ett projekt. Bild- och Flashavsnitten består av laborationer och teorifrågor. Projektet består av ett större projekt inklusive rapport.

För godkänt betyg (E) krävs godkänt på samtliga moment var för sig.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Den studerande behöver tillgång till följande programvara:

Adobe Flash MX 2004 eller senare, eller motsvarande program.
Photoshop CS eller senare, eller motsvarande program.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Ingen obligatorisk litteratur utöver kompendier som tillhandahålls i elektronisk form av institutionen. Däremot behöver den studerande ha tillgång till de programvaror som används i kursen.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15