Datateknik GR (B), Designmönster med C++, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik GR (B), Designmönster med C++, 7,5 hp
Computer Engineering BA (B), Design Patterns with C++, 7.5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT063G
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2007-06-20
- Senast ändrad: 2011-12-08
- Giltig fr.o.m: 2012-01-01
Syfte
Kursen behandlar designmönster. Dessa kan beskrivas som generella lösningar på ofta återkommande objektorienterade designproblem. Användning av designmönster möjliggör återanvändning av både design och kod vilket minskar utvecklingstider och leder till robustare programkonstruktioner. På kursen används UML som notationsform och i första hand C++ som exempelspråk.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska du kunna:
- identifiera och beskriva ett tiotal av de vanligaste designmönstren, samt förklara när och hur de kan användas för att lösa vanliga designproblem,
- tolka grafiska specifikationer av designmönster i UML,
- välja och motivera ett designmönster för ett givet designproblem,
- anpassa designmönster för aktuella tillämpningar,
- implementera behandlade designmönster i C++.
Innehåll
- Objektorienterad terminologi, speciellt relationerna mellan begreppen typ, interface och klass.
- UML som notationsform.
- Kategorier av designmönster: t.ex. skapande, strukturella och beteenderelaterade.
- Vanligt förekommande designmönster ur olika kategorier.
- Implementation av designmönster i C++.
Behörighet
Datateknik GR (AB), 30 hp inkluderande 22.5 hp i objektorienterat språk varav minst 15 hp i C++.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen kan genomföras som campuskurs eller som webbaserad distanskurs utan samlingar. Olika genomföranden ställer olika krav på lärare och student. Vid varje kurstillfälle framgår vilken undervisningsform som kommer att tillämpas. Kursarbetets omfattning uppskattas till ca 200 timmar.
Campuskurs:
Undervisningen består av cirka 12 % föreläsningar och 16 % handledda laborationer. Cirka 72 % av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, förberedelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter samt förberedelser för seminarier och tentamen. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Webbaserad distanskurs utan samlingar:
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningplattformen uitfrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via epostkorrespondens eller diskussionsgrupper. För varje student avsätts ca 5 timmars handledningstid. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Examination
4.5 hp, L103: Laborationer
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)
3.0 hp, T103: Tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Minst hälften av de obligatoriska laborationsuppgifterna ska vara godkända före tentamen.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod DTAB47 eller DT109G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Alan Shalloway, James Trott
- Titel: Design Patterns Explained
- Upplaga: second edition
- Förlag: Addison Wesley
Referenslitteratur
- Författare/red: Gamma E, Helm R m.fl
- Titel: Design Patterns
- Förlag: Addison-Wesly