Datateknik GR (B), Designmönster med C++, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik GR (B), Designmönster med C++, 7,5 hp
Computer Engineering BA (B), Design Patterns with C++, 7.5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT063G
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Data- och systemvetenskap
- Fastställd: 2007-06-20
- Senast ändrad: 2016-12-27
- Giltig fr.o.m: 2017-01-01
Syfte
Kursen behandlar designmönster. Dessa kan beskrivas som generella lösningar på ofta återkommande objektorienterade designproblem. Användning av designmönster möjliggör återanvändning av både design och kod vilket minskar utvecklingstider och leder till robustare programkonstruktioner. På kursen används UML som notationsform och i första hand C++ som exempelspråk.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska du kunna:
- identifiera och beskriva ett tiotal av de vanligaste designmönstren, samt förklara när och hur de kan användas för att lösa vanliga designproblem,
- tolka grafiska specifikationer av designmönster i UML,
- välja och motivera ett designmönster för ett givet designproblem,
- anpassa designmönster för aktuella tillämpningar,
- implementera behandlade designmönster i C++.
Innehåll
- Objektorienterad terminologi, speciellt relationerna mellan begreppen typ, interface och klass.
- UML som notationsform.
- Kategorier av designmönster: t.ex. skapande, strukturella och beteenderelaterade.
- Vanligt förekommande designmönster ur olika kategorier.
- Implementation av designmönster i C++.
Behörighet
Datateknik GR (AB), 30 hp inkluderande 22.5 hp i objektorienterat programspråk innefattande 7,5 hp inom objektorienterad programmering i C++.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Tidigt i undervisningen ingår en obligatorisk aktivitet, skriftlig inlämningsuppgift.
Kursen kan genomföras som campuskurs eller som webbaserad distanskurs utan samlingar. Olika genomföranden ställer olika krav på lärare och student. Vid varje kurstillfälle framgår vilken undervisningsform som kommer att tillämpas. Kursarbetets omfattning uppskattas till ca 200 timmar.
Campuskurs:
Undervisningen består av cirka 12 % föreläsningar och 16 % handledda laborationer. Cirka 72 % av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, förberedelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter samt förberedelser för seminarier och tentamen. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Webbaserad distanskurs utan samlingar:
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningplattformen uitfrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via epostkorrespondens eller diskussionsgrupper. För varje student avsätts ca 5 timmars handledningstid. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Examination
0.0 hp, I104: Skriftlig inlämningsuppgift
Betyg: Godkänd eller Underkänd
4.5 hp, L104: Laborationer
Betyg: Godkänd eller Underkänd
3.0 hp, T104: Tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Den som inte senast kursvecka tre genomfört Skriftlig inlämningsuppgift, moment I104, kommer att förlora sin plats i och med att Lärosätet då registrerar ett "tidigt avbrott".
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod DTAB47 eller DT109G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Alan Shalloway, James Trott
- Titel: Design Patterns Explained
- Upplaga: second edition
- Förlag: Addison Wesley
Referenslitteratur
- Författare/red: Gamma E, Helm R m.fl
- Titel: Design Patterns
- Förlag: Addison-Wesly