Datateknik GR (A), Spelprogrammering i Windows – introduktion, 12 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik GR (A), Spelprogrammering i Windows – introduktion, 12 hp
Computer Engineering BA (A), Game Programming in Windows - Introduction, 12 higher education credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT108G
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 12
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2007-06-15
- Senast ändrad: 2009-09-18
- Giltig fr.o.m: 2010-01-18
Syfte
Kursen syftar till att ge dig som redan kan lite om programmering verktyg och kunskaper för att skapa ett enkelt tvådimensionellt Windows-baserat spel. Kursen ger också en inblick i området spelutveckling, med dess upplägg och struktur. Språket C++ används med utvecklingsverktyget Microsoft Visual Studio och ingen förkunskap om objektorienterad programmering krävs.
Lärandemål
- Du ska i C++ kunna använda dynamisk minneshantering och utnyttja pekare som
referenser till dataobjekt och speciellt som funktionsargument
- Du ska efter avslutad kurs ha grundläggande kunskaper om händelsebaserad programmering, callback-funktioner, hungarian notation och vanliga Windows-datatyper
- Du ska ha grundläggande kunskaper om Windowsprogrammering (win32)
- Du ska ha grundläggande kunskap om spelstruktur och program med realtidsuppdateringar (ej händelsebaserade)
- Du ska praktiskt kunna hantera fönster och meddelanden, grundläggande inmatning/utmatning, menyer samt enkla kontroller
- Du ska ha förståelse för och kunna tillämpa GDI, Graphics Device Interface (ett generellt gränssnitt som applikationer kan använda för att hantera grafik och text), bitmappar, dubbelbuffring och timers
- Du ska kunna tillämpa kunskaperna för att i ett två-veckors projekt skapa ett enkelt windowsbaserat spel i 2D (exempelvis som Tetris, Snake eller Space Invaders)
Innehåll
- strukturer, pekare och funktionsargument mm. i C++
- introduktion till spelprogrammering och win32
- callback-funktioner, hungarian notation och vanliga Windows-datatyper
- grundläggande Windows, fönster och meddelanden, grundläggande inmatning/utmatning, menyer, kontroller (knappar)
- GDI-modulen
- bitmappar och dubbelbuffring
- timers
- spelloopen och hur den relaterar till händelsebaserade programmeringsmodellen i Windows
- vanliga strukturer och upplägg för enkla spel (ändliga automater, grundläggande 2d-grafik, samt kollisionsdetektion)
- enkelt spelprojekt under två veckor där det även ingår en projektrapport vilken beskriver tillvägagångssätt, problem som uppstått, lösningar och förbättringar som skulle kunna göras
Behörighet
Datateknik GR (A), Introduktion till programmering i C++, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningsplattformen utifrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via e-post eller diskussionsforum. För varje student avsätts x tim vilket meddelas vid varje kurstillfälle.
Examination
3.0 hp I101: Inlämningsuppgifter 1
Betyg: Underkänd (F) eller Godkänd (P)
3.0 hp I201: Inlämningsuppgifter 2
Betyg: Underkänd (F) eller Godkänd (P)
3.0 hp T101: Skriftlig tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
3.0 hp P101: Projekt
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen är avsedd som fort- och vidareutbildning och ska vara en intresseväckare och ge en introduktion till applikationsutveckling inom spelområdet.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Charles Petzold
- Titel: Programming Windows, Fifth edition