Datateknik GR (A), Spelprogrammering i Windows – II, 9 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik GR (A), Spelprogrammering i Windows – II, 9 hp
Computer Engineering BA (A), Game Programming in Windows - II, 9 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT114G
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 9
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Informationssystem och -teknologi
- Fastställd: 2007-06-15
- Senast ändrad: 2018-02-16
- Giltig fr.o.m: 2017-01-01
Syfte
Kursen behandlar utveckling och implementering av 2D-spel i Windows. DirectX används för att med objektorienterad teknik kunna skapa och manipulera grafiska objekt i 2D. C++ används som implementeringsspråk.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- Kunna utnyttja C++ för objektorienterad programmering i spelsammanhang
- Vara förtrogen med och kunna utnyttja DirectX för att skapa animationer och grafik
- Skapa spelanpassade algoritmer
- Utveckla spellogik
- Utveckla ett eget spel i ett projekt
Innehåll
Påbyggnad C++:
- klasser, objekt och medlemmar, olika typer av arv, kopiering av objekt, överlagring, operatoröverlagring, friends och dynamisk minneshantering
- klasshierarkier med dynamisk bindning och virtuella funktioner
- konstruktion av funktions- och klassmallar
- undantagshantering
Användning av DirectX för:
- animationer
- dubbelbuffring
- blitter
- färger och transparens
- paletthantering
- klippning av grafik
- spriteobjekt
- grafiska användargränssnitt
- skrollning av grafiska objekt
- parallaxtekniker
- tilesystem
Algoritmer:
- spelanpassade algoritmer
- olika respawn tekniker
Spellogik:
- kollisionshantering
- turordnings baserade spelsystem
- Spelprojekt inklusive projektrapport vilken beskriver tillvägagångssätt, problem som uppstått, lösningar och förbättringar som skulle kunna göras
Behörighet
Datateknik GR (A), Spelprogrammering i Windows – introduktion, 12 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Tidigt i undervisningen ingår en obligatorisk aktivitet, Inlämningsuppgifter 1.
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningsplattformen utifrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via e-post eller diskussionsforum. För varje student avsätts x tim vilket meddelas vid varje kurstillfälle.
Examination
I101: Inlämningsuppgifter 1, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
I201: Inlämningsuppgifter 2, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
P101: Projekt, 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
T101: Skriftlig tentamen, 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
1.5 hp, I101: Inlämningsuppgifter 1
Betyg: Underkänd eller Godkänd
1.5 hp, I201: Inlämningsuppgifter 2
Betyg: Underkänd eller Godkänd
3.0 hp, T101: Skriftlig tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
3.0 hp, P101: Projekt
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen är avsedd som fort- och vidareutbildning och ska vara en intresseväckare och ge en introduktion till applikationsutveckling inom spelområdet.
Den som inte senast kursvecka tre genomfört Inlämningsuppgifter 1 , moment I101, kommer att förlora sin plats i och med att Lärosätet då registrerar ett ”tidigt avbrott”.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Jonathan S. Harbour
- Titel: Advanced 2D Game Development
- Förlag: Course Technology PTR