Datateknik GR (A), Spelprogrammering i Windows – II, 9 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik GR (A), Spelprogrammering i Windows – II, 9 hp
Computer Engineering BA (A), Game Programming in Windows - II, 9 higher education credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT114G
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 9
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2007-06-15
- Giltig fr.o.m: 2007-07-01
Syfte
Kursen behandlar utveckling och implementering av 2D-spel i Windows. DirectDraw och andra delar av DirectX används för att med objektorienterad teknik kunna skapa och manipulera grafiska objekt i 2D. C++ används som implementeringsspråk.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- Kunna utnyttja C++ för objektorienterad programmering i spelsammanhang.
- Vara förtrogen med och kunna utnyttja DirectDraw för att skapa animationer och grafik
- Skapa spelanpassade algoritmer
- Utveckla spellogik
- Utveckla ett eget spel i ett projekt
Innehåll
Påbyggnad C++:
- klasser, objekt och medlemmar, olika typer av arv, kopiering av objekt, överlagring, operatoröverlagring, friends och dynamisk minneshantering
- klasshierarkier med dynamisk bindning och virtuella funktioner
- konstruktion av funktions- och klassmallar
- undantagshantering
Användning av DirectDraw för:
- animationer
- dubbelbuffring
- blitter
- färger och transparens
- paletthantering
- klippning av grafik
- spriteobjekt
- grafiska användargränssnitt
- skrollning av grafiska objekt
- paralaxtekniker
- tilesystem
Algoritmer:
- spelanpassade algoritmer
- olika respawn tekniker
Spellogik:
- kollisionshantering
- turordnings baserade spelsystem
- Spelprojekt inklusive projektrapport vilken beskriver tillvägagångssätt, problem som uppstått, lösningar och förbättringar som skulle kunna göras
Behörighet
Datateknik GR (A), Spelprogrammering i Windows – introduktion, 12 hp, eller Datateknik A, Spelprogrammering i Windows – introduktion, 8 p.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningsplattformen utifrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via e-post eller diskussionsforum. För varje student avsätts x tim vilket meddelas vid varje kurstillfälle.
Examination
1,5 hp, I101: Inlämningsuppgifter 1
Betyg: Underkänd (F) eller Godkänd (P)
1,5 hp, I201: Inlämningsuppgifter 2
Betyg: Underkänd (F) eller Godkänd (P)
3 hp, T101: Skriftlig tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
3 hp, P101: Projekt
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen är avsedd som fort- och vidareutbildning och ska vara en intresseväckare och ge en introduktion till applikationsutveckling inom spelområdet.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Andre LaMothe
- Titel: Tricks of the windows game programming gurus
- Upplaga: 2:nd ed.
- Förlag: SAMS
Referenslitteratur
- Författare/red: Charles Petzold
- Titel: Programming Windows, Fifth edition
- Författare/red: Daniel Sanchez-Crespo-Dalmau
- Titel: Core techniques and algorithms in game programming
- Förlag: New Riders
- Författare/red: Herbert Schildt
- Titel: Windows 2000 programming from the ground up