Datateknik B, Designmönster, 5 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Datateknik B, Designmönster, 5 poäng
Design patterns

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: DTAB47
  • Ämne huvudområde: Datateknik
  • Nivå: B-nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2005-09-30
  • Giltig fr.o.m: 2005-09-05

Syfte

Kursen behandlar designmönster. Dessa kan beskrivas som generella lösningar på ofta återkommande objektorienterade designproblem. Användning av designmönster möjliggör återanvändning av både design och kod vilket minskar utvecklingstider och leder till robustare programkonstruktioner. På kursen används UML som notationsform och i första hand C++ som exempelspråk.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall du kunna känna igen och förstå ett tiotal av de vanligaste designmönstren, samt veta när och hur de kan användas för att lösa ofta förekommande designproblem.
I olika kontexter ska du kunna:
- tolka grafiska specifikationer av designmönster uttryckta i standardspråket UML,
- välja ett designmönster för ett givet designproblem,
- anpassa designmönster för nya tillämpningar

Innehåll

- Objektorienterad terminologi, speciellt relationerna mellan begreppen typ, interface och klass.
- UML som notationsform.
- Kategorier av designmönster: t.ex. skapande, strukturella och beteenderelaterade.
- Vanligt förekommande designmönster ur olika kategorier.

Behörighet

Datateknik AB 20 poäng inkluderande kursen
Objektorienterad programmering i C++, 5 p eller
kurser i objektorienterad programmering i C++ eller Java om minst 10 p.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Kursen kan genomföras som campuskurs eller som webbaserad distanskurs utan samlingar. Olika genomföranden ställer olika krav på lärare och student. Vid varje kurstillfälle framgår vilken undervisningsform som kommer att tillämpas. Kursarbetets omfattning uppskattas till ca 200 timmar.

Campuskurs:
Undervisningen består av cirka 24 timmar (12 %) föreläsningar och 32 timmar (16 %) handledda laborationer. Cirka 144 timmar (72 %) av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, förberedelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter samt förberedelser för seminarier och tentamen. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Webbaserad distanskurs utan samlingar:
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningplattformen uitfrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via epostkorrespondens eller diskussionsgrupper. För varje student avsätts ca 5 timmars handledningstid. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Examination

3 poäng (4,5 ECTS-poäng), L101: Laborationer
Betyg: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2 poäng (3 ECTS-poäng), T101: Tentamen
Betyg: U,G eller VG. I Civ/Hög-ingjörskurs ges U, 3,4 eller 5.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen U, G eller VG. Ingår kursen i en civil- eller högskoleingenjörsutbildning ges betygen U underkänd, 3,4 eller 5

Övrig information

R1 Denna.
Ny 2002-11-13. Fastställd av prefekten vid institutionen för Informationsteknologi och medier. Gäller från och med VT03

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Gamma E, Helm R m.fl
  • Titel: Design Patterns
  • Upplaga: .
  • Förlag: Addison-Wesly

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15