Datateknik D, Webbanvändbarhet II, 5 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Datateknik D, Webbanvändbarhet II, 5 poäng
Web Usability II
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DTAD19
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: D-nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2005-09-30
- Giltig fr.o.m: 2005-09-05
Syfte
Med större kunskap om flera utvärderingsmetoder, deras för- och nackdelar i olika sammanhang, samt fler perspektiv på webb tillgänglighet, blir du en kompetent 'webbläkare'. Lika viktig som förbättring av webbplatser är utveckling av själva utvärderingsmetoderna, och därför behövs forskning inom området. Du får utveckla en egen frågeställning med forskningsperspektiv. Efter kursen kan du specialisera dig som webbläkare eller forskarstuderande inom området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall du kunna:
- välja, anpassa och genomföra lämpligaste utvärderingsmetod enligt rådande situation hos en kund, för att granska användbarheten hos befintliga eller planerade webbsidor, samt ge konkreta rekommendationer och förslag till åtgärder
- konstruera gränssnittstapeter (mock-up) lämpliga för presentation hos en kund
- skriva ett utkast till en forskningsartikel inom området människa-dator_interaktion (MDI) med ett välmotiverat problem och en genomtänkt metodik som lämpar sig för att belysa problemet.
- ställa upp en kostnads/effektivitetskalkyl för att motivera test av gränssnitt hos en presumtiv uppdragsgivare
Innehåll
Utöver ovannämda ämnen så behandlas:
- experimentell metodik,
- underhållningsperspektiv på gränssnitt,
- W3C och dess 'Content Accessibilty Guidelines' särskilt internationalisering och
- användare med funktionshinder,
- relevanta delar ur kognitiv psykologi.
Praktisk erfarenhet av kognitivgenomgång, rollspel i kund- och webbläkarförhandling, samt att skriva en forskningsartikel med peer review.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs:
Datateknik A-D 55 poäng inkluderande kursen
Datateknik D, Webbanvändbarhet I, 5p
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Cirka 6 timmar (3%) föreläsningar, 24 timmar (12%) seminarier, 170 timmar (85%) egna studier och självständiga arbetsuppgifter. Kursen kräver en hög grad av självständigt arbete och samarbete vilket ställer stora krav på god planering. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Examination
5 poäng (7,5 ECTS-poäng), S102: Seminarieserie med inlämningsuppgifter
Betyg: U,G eller VG. I Civ/Hög-ingjörskurs ges U, 3,4 eller 5.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen U, G eller VG. Ingår kursen i en civil- eller högskoleingenjörsutbildning ges betygen U underkänd, 3,4 eller 5
Övrig information
R2 Denna.
R1 2003-12-03. Fastställd av prefekten vid institutionen för Informationsteknologi och medier efter förslag från ämneskollegiet. Gäller fr.o.m. VT04.
Ny 2003-11-12. Fastställd av prefekten vid institutionen för Informationsteknologi och medier efter förslag från ämneskollegiet. Gäller fr.o.m. VT04.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bias R & Mayhew D
- Titel: Cost-justifying usability
- Upplaga: 1994
- Förlag: Morgan Kaufmann
- Författare/red: Nielsen & Mack
- Titel: Usability Inspection Methods
- Upplaga: .
- Förlag: Wiley